Träningsschema,14 år.

Tjo.
;)
Jag undrar om det är bra att styrketräna innan frukost?
Undrar också om man har svårare att få muskler i puberteten?

Undrar även om mitt träningsschema är bra som jag kör 3 ggr i veckan ( tis,tors,sön) på morgonen:

Armhävningar , 4x15

Utfallssteg med hantlar, 40 st(varannan)

Benhävningar, 2x25

Biceps , 3x30 ( kör varannan arm så det blir 45 på varje arm totalt)

En annan övning med hantlar där jag lyfter hanteln uppåt, 3x24(varannan)

90 grader mot en vägg i 2 min & 30 sek.

Dips , med händerna på en soffa och fötterna på golvet, 3x15.

Hej Alex11!

Att styrketräna innan frukost är inget att rekommendera om du vill bygga muskler. Att folk tränar innan frukost har att göra med förbränningen. Man förbränner nämligen lättare fett om man tränar på tom mage strax efter man vaknat. Men då bör man ju exempelvis löpträna eller göra något fettförbrännande, om det nu är bränna fett som är målet.
Jag antar att syftet med din styrketräning är att bygga muskler och styrka, och då bör du göra det efter frukost, och äta en del protein efter passet.

Hård styrketräning skall man inte börja med förens man genomgått puberteten totalt. Alltså bör man inte styrketräna allt för hårt i din ålder. Men som jag ser på ditt träningspogram tränar du mer uthållighet än styrka och volym, vilket är det bättre valet för din ålder.

Fortsätt träna så som du gör i nuläget fram tills du är kanske 16 år, då du kan öka vikterna och minska på repsen, för att bygga mer styrka och volym. Kanske då är dags att börja gymma?

Glöm inte flåset. Spring lite då och då ;)

/tim

Att styrketräna innan frukost är inget att rekommendera om du vill bygga muskler. Att folk tränar innan frukost har att göra med förbränningen. Man förbränner nämligen lättare fett om man tränar på tom mage strax efter man vaknat. Men då bör man ju exempelvis löpträna eller göra något fettförbrännande, om det nu är bränna fett som är målet.
Det är möjligt att man förbränner mer fett just under själva löpningen om man gör det fastande mage, men det går åt ungefär samma mängd energi. Alltså kommer man att använda större andel fett under resten av dagen om man använder mindre andel under passet och tvärtom - med samma näringsintag och samma träningsmängd blir den totala förbränningen under dagen densamma. Givet att man ligger på ett konstant energiunderskott, men om man inte gör det så är det ju rätt meningslöst att tala om fettförbränning.

Angående att styrketräna innan frukost så beror det väl på hur mycket och hur sent du har ätit dagen innan. Så länge du har tillräckligt med kolhydrater i musklerna för att orka med ditt pass spelar det ju ingen roll, men det är väl större chans att du har det om du äter strax innan.

Angående att styrketräna innan frukost så beror det väl på hur mycket och hur sent du har ätit dagen innan. Så länge du har tillräckligt med kolhydrater i musklerna för att orka med ditt pass spelar det ju ingen roll, men det är väl större chans att du har det om du äter strax innan.

Det här beror helt på hur tränad man är, hur mycket muskelmassa man har och hur man fungerar som individ. Men i de flesta fall måste jag påstå att styrketräning direkt efter man vaknat på morgonen/innan frukost inte är bra. Kroppen har helt enkelt inte tillräckligt med kolhydrater i musklerna och behöver energi för att kunna prestera. Att träna hungrig innebär att musklerna bryter ner sig själva för att ge energi till musklerna, vilket ger en negativ effekt på styrketräningen.

Efter en natt sömn behöver kroppen energi, speciellt om du har tränat dagen innan, och ännu viktigare om denna träning var muskeluppbyggande (styrketräning) eftersom kroppen då återhämtar sig under natten och bygger muskler. När man då vaknar dagen därpå har den mesta av energin och protein gått åt till att bygga muskler. Då är det inte läge att börja styrketräna.

I alla fall, ät och sen träna. (samt ät efter)
Kosten är viktigare än många tror. Mat och träning är ett samspel. Missbrukar man något av dem uppnår man inte resultat.

/ekstam

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
capman viktminskning-träningsschema, HJÄLP! Träning och hälsa 30

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg