Träningsklocka o höjdmätare

Jag letar efter en träningsklocka som jag kan ha för att logga träning. Jag ägnar mig åt löpning, cykling, ridning, paddling mm.

Jag har provat Garmin -forerunner 305, den är bra, men jag saknar höjdmätare o tycker att batteritiden är lite väl kort (tio timmar enligt tillverkaren). Fördelen med klockan är att den har olika lägen (cykling, löpning...), att jag kan ha alla de där olika skärmarna där olika saker visas, att jag kan använda den som löparkompis o intervalltränare mm, samt priset.

Vad finns det mer för klockor som har ungefär dessa funktioner samt även höjdmätare? Jag ser gärna att de kostar under 2000 kr, men egentligne är det väl förhandlingsbart (ska jag komma billigt undan blir det väl en forerunner 305).

Finns det andra typer av höjdmätare som jag kan köpa, nån som inte har hela det här med gps o grejer i sig o förhoppningsvis riktigt bra batteritid?
 
Suunto

Suunto har flera modeller som mäter puls och höjd via barometer/tryck (dvs du måste kalibrera om du vil ha rätt absolut höjd - annars blir det bara relativ höjd). Själv har jag en Sunnto X6HRM som jag är ganska nöjd med - OK batteritid. I datorn får jag två kurvor: puls och höjd - normalt stiger pulsen i uppförbackarna - helt logiskt. Du kan konfigurera intervall mellan pulsloggarna: 2s, 10 s eller 60 s beroende på hur mycket minne du vill förbruka/hur långt pass du vill logga. Kopplas till dator med sladd.
Det jag saknar är GPSspår och har dörför börjat köra appen Endomondo i min android-mobil (sonyE X10 mini pro) - är på gång att köpa pulsband för att få både puls och position i samma logg (se annan tråd där jag frågar om ANT+ pulsband).

X6-modellerna är ganska gamla nu och det finns gott om nyare Suunto i T-serien som är med träningsinriktade. X-serien är nog mer friluftsklocka.

/Patrik
 
Forerunner 305 ska om jag förstått rätt inte vara utrustad med någon barometer för att mäta höjdförändringar. Loggade värden för höjd hittade jag dock när jag förde över data från klockan till datorn. Värdena verkar ha lite brus och spridning men när jag använde klockan vid den senaste skidtävlingen stämde höjdvariationerna förvånansvärt väl med den förväntade banprofilen. Kan någon svara på hur den höjdinfo som loggas egentligen mäts?
 
Forerunner 305 ska om jag förstått rätt inte vara utrustad med någon barometer för att mäta höjdförändringar. Loggade värden för höjd hittade jag dock när jag förde över data från klockan till datorn. Värdena verkar ha lite brus och spridning men när jag använde klockan vid den senaste skidtävlingen stämde höjdvariationerna förvånansvärt väl med den förväntade banprofilen. Kan någon svara på hur den höjdinfo som loggas egentligen mäts?

Så här har jag förstått det (nån som kan mer får gärna bekräfta/fylla på): Den beräknas mha av gps-satelliterna. Men eftersom satelliterna är placerade ganska rakt ovanför än (oftast) så blir det en ganska inexakt triangulering. Om man håller till på en stor öppen yta blir det bättre, men det är ju inte alltid man är det. Det blir inte särskilt exakt o går inte att se i klockan när man använder den (eller kan man det o jag har inte förstått hur?). Mitt Göteborgsvarv såg nästan helt platt ut på höjdprofilen, inte för att det var väldigt kuperat, men det var ju iaf två backar som borde ha synts tycker jag.
 
Krångel

har jag upplevt med alla de pulsklockor, höjdmätarklockor och GPSer jag ägt/äger. Ett par års användning nån gång i veckan i bästa fall innan funktionerna lägger av p g a glappkontakt eller annat. Jag har haft olika modeller från Avocet, Casio, Suunto, Sigma och Garmin.

Thure