Tränings råd...???

Om jag ska vara borta en längre tid och cykla hur ska man då lägga upp träningen. Jag sttsar nu på att träna 5-6 dagar i veckan och jag kör nu endast ren konditionsträning med lite styrka, en timme/dag.
Är det här rätt tänkt eller ska man satts på mer långvariga tränings pass. Jag undrar också lite vad jag ska tänka på när det gäller mat/kost...

Vore tacksam för lite tipps och ideer om hur man ska tänka innan en långtur.

Resstarten är planerad i oktober månad...

Marcus Boija

Tror du ska satsa på pass som är lite längre. Du behöver inte vara ute så ofta, men när du är ute, kör lite längre, dvs 3-4 timmar. Sen är ju återhämtningen a och o när du kör flera dar i sträck. Vissa blir bara starkare och starkare ju fler dar de är ute, andra (de flesta) kör ner sig, dvs blir bara segare och segare. Grunden är att äta och dricka MYCKET, annars tömmer du dina energidepåer och tappar kraft.

Sen är det viktigt att stretcha fram och baksida av låren, annars är risken stor att du får ont i knäna och kanske till och med blir tvungen att avbryta din färd.

/ G

boija; sa:
Om jag ska vara borta en längre tid och cykla hur ska man då lägga upp träningen. Jag sttsar nu på att träna 5-6 dagar i veckan och jag kör nu endast ren konditionsträning med lite styrka, en timme/dag.
Är det här rätt tänkt eller ska man satts på mer långvariga tränings pass. Jag undrar också lite vad jag ska tänka på när det gäller mat/kost...

Vore tacksam för lite tipps och ideer om hur man ska tänka innan en långtur.

Resstarten är planerad i oktober månad...

Marcus Boija

Du vet ju vad målet med träningen är, dvs att du skall kunna cykla långt och länge (jag tolkar det så i alla fall).

Lägg upp träningen så att den passar ditt mål. Som det är nu tränar du kort och intensivt, och det blir "fel" jämfört med vad du vill uppnå.

Korta intensiva pass behövs, men bara en gång i veckan. ta ett långpass i veckan (ca 6 timmar) då du kör med ganska hög belastning. Du skall kunna prata under tiden, men inte mycket mer.

Styrketräning för rygg och mage är bra, och något du har nytta av. All annan styrketräning kan du likaväl ta på cykeln, för du får du specifikt tränat för det du skall göra senare. Ta ett pass i veckan och styrketräna på cykeln. Spurta i backar. I de backar du inte spurtar så lägger du i några växlar tyngre så att det blir rejält tungt att trampa.

Det blir tre cykelpass per vecka. Lägg in ett pass till, då du bara cyklar för att det är kul. Gör sådant på cykeln som du gillar så slipper du slita ut dig mentalt. När den andra träningen blir mördande tråkig så kan du i alla fall se fram emot "roligpasset".

Då har du fyra pass. Lägg inte långpass och styrketräningspass nära varandra, och ha gärna en vilodag efter styrkepasset.

Vilan är _mycket_ viktig. Träning bryter ner och vila bygger upp. Vilodagarna är precis lika viktiga som träningsdagarna.
Missar du en träning så är det inte hela världen. Fundera istället på varför du missade träningen, och gör vad du kan för att ändra så att samma situation inte uppstår igen.

Vad gäller maten så är det enkelt. Ät lagom mycket av blandad väl tillagad kost av bra råvaror. Ät ordentligt tre ggr per dag och stoppa in mellanmål (nyttiga) om du känner dig hungrig.

Under ett långpass så behöver du tillföra energi. Banan, torkad frukt och liknande fungerar ypperligt. Det är ganska trevligt att ha med sig en god macka eller två med gott pålägg och ta en liten paus när du kommit halvvägs.
När du kommer hem så har du ett "fönster" på ca 30 minuter då din kropp fortfarande vill ha kolhydrater. Efter det så fyller du på med protein så bygger du upp musklerna lättare.

Det tror jag är en bra början.

En sak till. Var realistisk när du gör upp ditt träningsprogram. Se till att du verkligen kan leva med programmet, och att det finns tid i ditt liv för att träna så som du skriver upp i kalendern.
Det är väldigt lätt (och en positiv känsla) att senare inse att du faktiskt kan höja träningsdosen och fortfarande hinna med, jämfört med att inse att man missar varannan träning bara för att man inte hinner med. Det blir både stressande och negativt.

/Mattias

Edit: (tigertamjaren han skriva sitt inlägg under tiden jag skrev mitt *skratt*)

Faktum är att man knappt behöver träna alls.

Det hela beror på hur fort man vill färda.

Vid min cykelsemester 2003 så träffade jag en skotte som cyklat längre än mig men i mycket lägre tempo. Vi försökte följas en bit men han hade svårt att hänga med i mitt tempo så jag fick vänta på honom flera gånger.

Jag har också läst en skildring där personen som skrev det skulle ut på sin första långfärd tillammas med en kompis som varit på långfärd förut. Han trände ordentligt men blev förvånad att kompisen helt struntade i det.
Så for de iväg och då upptäckte han att själva turen var träningen för kompisen som inte hade några problem att hämga med.

Själv rekommenderar jag dock träning mest för att cykla är roligt och det vill man göra så mycket som möjligt. Att tycka att cykla är roligt är också en bra förutsättning för färden.

/Håkan

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg