Träning?

Någon som har tips på ett bra träningsprogram för en som klättrat i ca två år och inte är jätteambitiös men ändå road av att bli bättre.
Vore kul om någon had en bra länk till en sida med lite olika scheman eller något.

Anspassa din träning

Mitt träningsupplägg bygger på en enkel princip nämligen att 1)fundera på vad jag vill bli bättre på, vill jag bli bättre på rep så fokuserar jag min träning på just repklättring. 2)Försöka ta reda på vilka mina svagheter är. Själv är jag rätt fingersvag i förhållande till t.ex min kroppsstyrka, armstyrka och uthållighet. Jag har däröför försökt att träna mycket fingerstyrka genom främst deadhangs och även lite campus, jag bouldrar också mycket.

De här principerna låter kanske enkla, men jag tycker det kan vara rätt så svårt att bestämma sig för exakt vad man vill bli bra på. Ofta befinner jag mig i den situationen då jag vill göra dels en kort, intensiv och styrke-krävande led samtidigt som jag också jobbar på en lång och pumpig led. Då gäller det att ha noga utsatta mål framför sig och beta av dom en i taget.

Det kan även vara svårt tycker jag att inse vilka ens svagheter är, det blir lätt att radda upp en lång lista på sina svagheter men rätt svårt att finna sin kanske största svaghet och sedan fokusera på den. För det krävs erfarenhet och god självinsikt.

Att sedan lägga in träningspassen kan vara knepigt. Jag har prövat flera olika varienter av "sheman" och det jag följer nu går ut på att jag dag 1 bouldrar, eller klättrar korta leder som jag inte får pump eller mjölksyra på, jag lägger också in lite fingerstyrka eller campus. Dag 2 så tränar jag mer uthållighetsbaserat med längre leder eller långa problem, jag avslutar passet med lite styrka i form av pullups och mage. Dag 3 vilar jag.

Att bestämma träningsshema är ändå väldigt individuellt. Jag har kompisar som klättrar på en liknande nivå som jag och som klättrar flera dagar i rad utan vila och utan någon struktur i sin träning samtidigt som jag har andra kompisar som tränar i intervaller med en hård vecka (5 "hårda" träningspass) följt av en lätt vecka (5 "lätta" träningspass).

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg