Träning

Jag har läst tidigare inlägg om träning men innga specifika gym övningar har nämnts någon som vet några bra??

/Gustaf

Pullups

Pullups, eller ännu hellre s.k. chins, måste väl vara en av de bättre övningarna för klättring. Om du dessutom gör dem hängandes i bara fingrarna får du med fingerstyrkan också! Varning för överbelastning dock...
Att min klätterpolare sen klättrar bättre än mig fast han knappt kan göra en pullup när jag gör tolv, är ju en annan sak.
Jag tycker om övningar där man använder sin egen kropp som vikt, t.ex. pullups, bardips och armhävningar (pushups).

Träna hårt!

Ett bra tips för underarms/fingerstyrka:

Sitt på en bänk med händerna utanför kanten på bänken hållandes en skivstång.

Träna genom att öppna upp händerna samt luta ner handleden, och så kniper du om stången samtidigt som du böjer upp handlederna igen.

Mvh
Tomas

Generellt sett kan man säga att alla dragövningar är bra (framförallt ryggmusklerna), fast man måste även träna övriga muskler för att få balans. Vader och underarmar är oxå bra att träna! Sen ska man inte glömma att stretcha - smidigheten är nog så viktig på klippan, även om man klarar sig långt på ren styrka...

Bli smidig och vig!

Då kan du utnyttja kroppens mekanik på helt nya och energibesparande sätt. Dessutom får du ett större spelrum för dina muskler och kan få ut mer kraft.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg