träning/tekniktips önskas

Hej,

Hej är en kille på 28 år som har klättrat ca 6-8 månader med rep inomhus en gång i veckan och ibland bouldrat en gång i veckan. Klättrar väll 5c ungefär. Testat någon 6a men steget där e nog lite för stort änsålänge. Om nu det spelar någon roll. =)
Klättrar för att hålla igång och som träning. Framförallt som rehab som en gammal ryggskada. Så jag kommer hålla mig inne.

Nu önskar jag tips för att gå vidare. Jagar inte en viss grad... ser väll graden mer som ett betyg att man blivit bättre inte att bli bättre för att jag vill klara just den graden. Jag vill skynda långsamt.

Vad för slags varianter kör ni för att utvecklas?
Ska jag satsa på att öka intensiteten? Att kanske klättra två leder direkt efter varandra utan vila?
Hur kan jag förbättra min teknik?

Har ja uttryckt mig oklart eller glömt å berätta något så fråga gärna.

Jag är absolut ingen fantom inom vare sig klättring eller träning, men vad fan:

1. En teknikkurs med rätt tränare (har ingen aning om hur man hittar en sådan i Skåne) kan säkert göra under för din klättring.
2. Om du har möjlighet: variera klätterhall. Ledbyggare i olika hallar har olika filosofi och bygger leder med olika mål och inriktning. Att byta hall tvingar dig att tänka annorlunda => utveckling. Annars uppnår du ju detta också genom att klättra ute ...
3. Kör slut på dig: avsluta ett pass med att klättra en (gärna enkel) led upprepade gånger tills du helt enkelt inte pallar mer. Eventuellt kan du köra med nedklättring inkluderat.

samt, något oortodoxt,

4. Bli sjuk och tappa muskelmassa. När det hände mig tvingades jag börja klättra mer med huvudet och mindre med de muskler som jag hade förlorat, dvs tänka mer och röra mig mer ekonomiskt. Snart klättrade jag bättre än jag hade gjort tidigare, trots att jag var klenare. Finns kanske bättre sätt att uppnå detta.

Som medelåldersfetto tror jag i och för sig också att det vore jättefinurligt att bli lättare i största allmänhet...

Det finns förstås en massa saker att förbättra, men det blir lite klyschigt att säga att du måste förbättra fottekniken och lita mer på fötterna om jag inte någonsin sett dig klättra. Dessutom är jag fel person att rescensera dig...

Men om du klättrar en gång i veckan så är det troligen i minsta laget. Rent allmänt så är det troligen bättre att klättra 2-3 ggr per vecka, och för att du inte ska dra på dig överbelastningsproblem ska du förstås värma upp ambitiöst och inte klättra för länge.

Att klättra mer än en gång på en led kan säkert vara bra, för att öka uthållighet - om det nu är ett problem. Sen är det förstås så att uthållighetsproblem ofta bottnar i teknikproblem. Inomhusklättring kräver och leder nog i alla fall till viss uthållighet, och det är kanske inte ovanligt att man tappar uthållighet och styrka under utomhussäsongen. Självklart beror även detta på hur man klättrar ute och inne.

Det finns en massa smått o gott man kan tänka lite på. Jag har ingen aning hur du klättrar så jag smackar bara på med tips för olika nivåer... Nästan allt handlar om att hitta sätt avlasta händerna/armarna och klättra så effektivt som möjligt.

Noggranna fotplaceringar. Slappa inte bara upp foten så att du har hela foten över ett steg utan stå på tårna. Riktiga nybörjare har en tendens av att vilja stå med så mycket fotsula som möjligt. Detta gör att de inga kan röra på sig i sidleds. Står man på tårna kan man lätt svinga sig runt lite för att hitta bästa balansen.

Klättra med tårna. Man kan använda tårna för att pressa in sig mot väggen och därmed förbruka aningen mindre kraft för att hålla in sig.

Försök dra så lite i armarna som möjligt. Lätt kan man tycka, men börjar man tänka på hur man initisierar rörelserna så kan man upptäcka at man drar onödigt mycket. Om du tänker dig en stege så använder du bara händerna för att hålla balansen, det är benen som gör rubb o stubb. Försök applicera det till klättring så gott det går. Man kan använda benen till att skjuta ifrån sig istället för att dra upp sig.

Hur placerar du kroppen? Hänger du ut från väggen krävs det mera kraft att hålla dig kvar. Kika lite på några duktiga klättrare och du kommer att se att de väldigt sällan står helt rakt vänd in mot väggen utan nästan så gott som altid är vriden lite åt någon sida, oavsett situation. Man vrider sig så för att hitta balansen som kräver minst kraft för armarna att hålla sig kvar. Rakare armar brukar klara sig längre än böjda, och man vrider gärna kroppen in mot väggen och kanske sänker sig lite för att behålla armarna någerlunda raka.

Hur andas du? Att hålla andan när man måste ta i är ganska vanligt... Det är ju egentligen inge bra, musklarna ju behöver syre.

De här tipsen är ju sånt man måste jobba med ganska ofta om det ska ge något. Att bara pröva det då och då hjälper nog inte så mycket, man måste ofta jobba med det kontinuerligt för att det ska fastna. Testa klättra en led nära din gräns men inte det svårast du har klarat, och tänk konstant på att andas lungt och jämt under hela leden. När du väl kommit upp, hur länge hade du andningen i tankarna? Hela vägen upp? Bra i så fall, det brukar drifta ur skallen på mig efter halva leden och jag är bara koncentrerad på att ta mig upp... Man måste inarbeta sånt här så det blir vanor och inte något man måste tänka på... mycket lättare sagt än gjort...

PS: Jag använder ordet man ofta här... "man behöver", "man måste"... Jag utgår egentligen bara från mig själv...

Tack för alla svar!
Ber om ursäkt att jag inte hunnit svara så snabbt på era inlägg.

Förslaget om andning lät väldigt intressant. Ska ta och tänka på det mer nästa gång ja klättrar.
Ska också försöka att klättra 2 till 3 ggr i veckan ist för 1-2.

Sen de andra tipsen har ja redan fått och det är ju något man hela tiden jobbar på.
Att inte krama sönder greppen,
Stå på tå på greppen.
Att inte dra sig upp med händerna utan använda fötterna,
Placerar kroppen och hitta balansen.

Oftast när ja klättrar en led för att lära mig den så handlar det mest om att ta sig upp. Men så småningom fattar man leden så försöker jag se om där e nått jag kan ändra på framförallt för att spara energi.

Vet att 5c kanske inte borde vara så tungt. Utan att det är bristande teknik som gör det svårt.
Jag är som sagt 196cm och väger en 90 kg så jag har aldrig varit sådär stark i armar utan redan nu "måste" jag använda benen rätt mkt. Men man kan alltid förbättra som ni säger!

Finns där någon bok eller film där man kan få lite förslag på hur man kan föra sin kropp i olika situationer? För det är inte alltid lätt att veta hur man ska tänka eller göra i alla lägen.

Tycker nog själv att "The Self-Coached Climber" är rätt bra utifrån önskemålet att förbättra tekniken. Det svåra är dock att komma ihåg allt på väggen :) Följer även en dvd med.

Jo sant.
Mkt tip får man höra om å om igen men det behövs iom att det e ganska mkt som ska sitta :)
Försöker ta en sak itaget spec om det är något ja vet med mig att ja suger på.

Ska kolla in den boken/dvdn

Tycker nog själv att "The Self-Coached Climber" är rätt bra utifrån önskemålet att förbättra tekniken. Det svåra är dock att komma ihåg allt på väggen :) Följer även en dvd med.

Klättra leder med mycket snäll lutning, samt klättra leder med mycket elak lutning! Prova att göra detta när du klättrar fort, prova också att klättra samma led flera gånger.

Ett annat mer specifikt tekniktips: gör en kedjecoil av en 240-slinga. Häng upp alla dina quickdraws du har i din kedjecoil (blanda med karbinöppning åt höger och vänster, men inte bara varannan, typ VVHVHHVHVHHHVHV eller nåt). Sedan knyter du in dig med sele och klipper karbinerna (med noggran teknik) med en hand, byt hand. Göra detta fem varv med varje hand varje dag i en vecka. Om någon inte kan klippa så kan man kolla på Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=0xZ9sYCYdyU&feature=related (Finns typ 2000 filmer på Youtube hur man klipper en karbin, det är ingen idé att försöka göra övningen ovan om man inte kan grunderna).

Att jag delar med mig av detta tipset är för att jag ofta ser folk som har svårt att klippa i karbiner. Examensprovet är att tvillingklippa tjocka rep i små karbiner när man har tjocka handskar på sig - helst med ögonbindel. (Ja jag har tråkigt).

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg