Träning skada

Jag har fått en sträckning i två fingrar sedan jag tränade Open Hand greppet på en list. Kände ingenting förrän efter ett par dagar. Detta hände för ca: 6 veckor sedan men jag känner fortfarande av lite smärta när jag belastar handen.
Frågan är, ska jag helt skippa att klättra under läkningen (som verkar ta lång tid) eller ska jag belasta skadan?

Akta dig...

Min rekommendation är att ta det riktigt försiktigt ett tag. Har du en jäkla otur och börjar köra för hårt för tidigt kan du få dras med det där ännu längre.
Men det är bara du som kan avgöra när det är dags igen, och hur mycket du då kan belasta fingrarna.
Jag är ju dock ingen expert på området, har ju ingen utbildning eller så.

Sorry...
/H

Ta det varligt.

Har haft problem med ett par fingrar sedan jag felbelastade denm i en grund tvåfingerspocket. Funkar bra nu men det har tagit ett halvår och sloperstyrkan är fortfarande sämre än innan. Knske skulle jag ha vilat längre men jag tyckte nog att det gick rätt bra efter ett par veckor. Dock mycket och lätt klättring, rejäl uppvärmning och stretchning efteråt. Glöm inte att dricka mycket vätska under passet förhindrar skodor främst i leder.
Den här länken har jag skickat hit tidigare när det handlat om fingrar. Så eventuellt kan du få lite info här. http://www.physsportsmed.com/issues/1997/05may/jebson.htm
Lycka till.

Vänta

Av egen bitter erfarenhet kan jag säga att det är bättre att börja träna lite senare än för tidigt. Varje extra träningstillfälle som skadad förlänger läkningstiden exponentiellt. Detsamma gäller om du sliter upp en halvläkt skada. Se då istället till att hela tiden motionera händer/fingrar med lätta övningar (t.o.m klämma på en mjuk boll om så behövs) och trappa upp denna "motion" så sakta så att det inte gör ont.

Mitt största problem när jag fått skador är att det tagit för lång tid innan jag på riktigt "gillat läget", dvs insett att jag är skadad och accepterat att skada innebär formförlust.
Vet ej om detta gäller dig men har du haft ont i 6 veckor så finns risken att det kan ta tid (månader) innan det helt läks och du kan klättra 100% utan hinder framförallt om det övergått från sträckning till inflammation.
För övrigt är ju så klart uppvärmning och det dom andra skrev viktiga synpunkter.

/D

tummen

nån som fått problem med tummen vid klättring? Fick kraftiga smärtor i andra leden på tummen dagen efter jag hade klättrat tog det lungt ett tag ohc det blev bättre efter ca 2 månader, och nu är det samma visa. nån med erfarenhet???

One Move Too Many...

Det finns en bok med samma titel som rubriken på detta inlägg. Den är skriven av två klättrande tyska läkare. Mig veterligen så är detta den enda "seriösa" bok med inriktning på skadeproblematik vid klättring. en del säger att boken är kanon medan andra är mindre entusiastiska. Jag tycker boken är ett bra komplement som visar vad man bör tänka på för att förebygga skador samt exempel på rehabilitering. Det viktigaste man kan göra är ändå att lyssna på kroppen. Skulle rekomendera mina medklättrare att Lyssna (på kroppen), Läsa (befintlig litteratur för att bli sporrad till nya stordåd), Lära känna sin kropp var gränserna går och var man kan tänja på dem och slutligen Utöva den aktivitet som du så hett brinner för.

Lycka till.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg