Träning inför skidturen

Hej !
Jag funderar på en skidtur (Kungsleden Abisko-Kebnekaise) nu i vinter. Jag ska bo i fjällstugor och försöker minimera packningen så långt det går. Mina tidigare erfarenheter inom området långtur på skidor är inte så många och därför har jag lite funderingar på det här med träning inför turen. Många jag talat med menar att en sådan här "lätt" tur inte kräver någon nämnvärd träningsinsats (förutom en god grundkondition och erfarenhet av skidåkning med ryggsäck). Jag anser att motivationen spelar in såklart, men är det någon som har några "sista-minuten"-tips som är användbara ? Jag tränar allround, dvs. styrketräning, aerobics, spinning, vanlig cykel, skidor (vid snötillgång) och vandring.
Tacksam för tips !

Vinterhälsningar till er alla :)

träning inför turen....

Hej !
Bra idé det där med lätt packning och stugboende mellan Abisko och Kebnekaise.Jag gissar att du kommer kanske ha en 60-litersryggsäck som väger omkring 10 kg, knappast mer.

Min första reflektion är att du nog är tillräckligt tränad för att orka turen utan problem, men skidåkning med ryggsäck tränar man ju inte så ofta, så det skadar inte att testa detta. Jag borde nämligen själv bli bättre på detta. Ryggmusklerna kan behöva tränas upp lite extra inför ryggsäcksbärande.

Har du tillgång till snö så ta på dig den utrustning du har tänkt använda på turen och ge dig ut i de lokala elljusspåren med packad ryggsäck och åka några timmar. Ta förstås fika med och rasta. Prova och hantera så mycket som möjligt med vantar på. Tänk på vad som kan blåsa iväg, speciellt vantar är ju oersättliga på fjället. Ha därför gärna ett extra par med. Två par mössor brukar jag också alltid ha med.

Prova gärna hur det känns att åka 2 mil på en dag.Sträckan Abiskojaure-Alesjaure är ju så lång. Bor du i ett snöfritt område så kan du ju passa på att vandra med stavar och ryggsäck på, det ger ungefär samma träning.

Det är ju hursomhelst viktigt att prova den tilltänkta utrustningen så allt fungerar, för misstagen i planeringen är det bäst att göra i hemmaterrängen i god tid innan istället för ute på fjället.Ska du låna utrustning är det bra att ha koll på denna i god tid i förväg.

Hälsar, Mats Frank, Umeå

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg