Jag själv
Själv är jag inkallad som Amfibieplutonsbefäl och rycker in den 27:e April 2009, Amf1 Berga.
Som amfibiesoldat behöver man träna en hel del, eftersom det är bland försvarsmaktens tuffaste utbildningar. Så här har jag lagt upp min träning:
Sedan 1,5 år tillbaka från idag har jag tränat hård styrketräning på gym för att bygga volym och styrka, samt kombinerat detta med regelbunden konditionsträning. Den första tiden på gymmet tränade jag helkroppsprogram/pass, idag tränar jag istället varje muskelgrupp för sig: axlar, bröst, biceps/triceps, ben/vader, rygg/traps. Konditionsträningen började huvudsakligen med löpning någon gång i veckan samt 1 hårt bröstsimmpass i veckan. Idag har jag minskat ner en hel del på konditionsträningen eftersom jag anser att jag uppnått en mycket bra nivå samt underhållet konditionen mycket väl med den aktiva styrketräningen.
Snart ska jag dock börja med ett nytt upplägg. Eftersom jag rycker in om nästan exakt 4 månader, dvs. ganska snart, skall jag nu börja fokusera mer på övningar och träning som liknar "lumpenlivet". Jag skall börja marschera med tung packning (iofs är jag en van vandrare) samt börja springa med tung packning. Utöver detta ska jag också börja med hårda simfyspass kombinerat med bröstsimpass, eftersom jag läste på "lumpen.nu" att amfibiesoldater tränar en hel del tuffa vattenpass. Tänkte att det kan vara bra att förbereda sig på det.
Redan imorgon börjar jag med tungviktslöpningen. Tänkte börja med 15 kg i ryggan, springa runt 5 km i lungt tempo. Nästa vecka ökar jag till 20 k, samma distans. Veckan efter det lägger jag mig på 25 eller 30. Jag har gjort detta förut, så jag vet ungefärligt vad jag går för. Men det ska bli kul att sätta igång igen med det.
Keep training out there!!! ;-)
/ekstam