Träna inför kanotpaddling

Ska tillsamans med en kompis genomföra ett motions triathlon, cykling, paddling och löpning, nu i juni.
Hur vi ska träna för cyklingen och löpning känns väl ganska uppenbart, problemet är träningen inför paddlingen. Äger ingen kanot. Någon som vet hur man kan träna detta på landbacken?

/Tommy
 
Det är nog rätt svårt att träna paddling utan kanot...! Har du ingen möjlighet att hyra åtminstone några gånger? Är det canadensare eller kajak det handlar om?

Du bör nog ställa frågan även i paddlingsforumet!
 
Jag är ingen elitpaddlare eller träningsexpert.. sen paddlar jag mest bara kajak också. Men en sak jag tycker fungerar bra om man inte har maskiner etc är att sitta på golvet och använda en ren skivstång. Sedan är det bara att "paddla" på.. Man blir starkare i armar, rygg och axlar iallafall. :)
 
Det finns visst motionskajaker på samma sätt som det finns motionscyklar; dvs maskiner som man har inomhus.

De är dock rätt ovanliga. För att kunna paddla snabbtbör man dock inte bara vara vältränad, utan har "övat" på själva paddlingen en hel del så att man inte spiller en massa kraft på att hålla balansen osv.
 
Det är Canadensare vi ska paddla, borde kanske sagt det.
Har precis löst träningskort på ett gym, de har "roddmaskiner", fast det är väl i huvudsak andra muskler.

Jo vi hoppas kunna låna/hyra, och paddla ihop oss nån enstaka gång, för tekniken skull, dock knappast så mkt att det kan kallas träning, den behöver vi fixa på annat sätt.

/Tommy
 
Tommy125; sa:
Det är Canadensare vi ska paddla....

Träningen... den behöver vi fixa på annat sätt. /Tommy
Nu hittar min fantasi på en massa grejer... Så ta detta med en nypa (hink) salt.

Man pratar ju gärna om att man blir bra/stark på det man tränar. Att träningen helst skall vara så lik utförandet som möjligt...

Skulle man inte (och här kommer fantasin) kunna bygga en "paddelsimulator" som istället för blad har en krok för linan till viktpaketen i de där maskinerna som man kör vissa benövningar, biceps och stående rodd i?

En enkel pinne/stång med krok i nedre änden och tvärgående greppliknande handtag i övre änden. Med låg vikt i nedre linan till viktstapeln kan man sitta och dra upp vikten tills man blir riktigt uttråkad... Eller stark.

Kanske en galen eller rentav farlig idé (i paddlingen på riktigt har man ju ingen belastning då man "går tillbaka"). Men jag kunde inte hindra den från att komma ut.

Ehh... Lycka till! :)
Patric
 
Det jag tror mig förstå av det lilla jag sett av multisportare är att mest resultat av minst ansträngning skulle man få av att träna paddling. Jag tittade på deltagare i Raid Uppsala för ett par år sedan och många paddlade fakiskt rätt pottigt även om det gick fort ändå med ren styrka! Om det dessutom funnits teknik så... Då menar jag teknik på nivån "kunna paddla rakt utan att vilt byta paddelsida varannan sekund".

Sen hänger det kanske på hur viktig paddlingen är jämfört med de andra momenten.

Per
 
Kanotträning

Nu försöker jag i och för sig i möjligaste mån undvika (turist-) Canadensarpaddling men det är nog ändå en hel del som är gemensamt med kajakträning...

Är du multisportare så tränar du nog flåset på olika sätt ändå så det kan vi lämna därhän. Knepigare är det med de kanotspecifika musklerna. För ovana paddlare brukar det främst vara rygg och axlar som tar stryk och bra sätt att träna det är förstås:

- Styrketräning: alla dragövningar du kan komma på, roddmaskin (paddelmaskin om du hittar någon), axlar + basövningar..
- Skidor/rullskidor eller i värsta fall backlöpning med stavar.
- Simning (också bra för axlarna men se till att köra frisim)

Till sist: vanlig gammeldags cirkelträning med lite styrkeövningar med egen kroppsvikt och gärna en medicinboll. (tyvärr verkar denna form vara på utdöende men ack så effektivt).

Så snart isen har släppt: paddlapaddlapaddla
 
Tack för alla tips och synpunkter, jobba lite på axlar och rygg låter det som, roddmaskin är kanske inte så fel. Din idé Patrik, var nog inte heller så tokig
:), ska pröva nån variant.

/Tommy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Northstar Träna inför lumpen Träning och hälsa 6
Träna inför lumpen med skadat knä Träning och hälsa 21
camoscio träna med skavanker och handikap Träning och hälsa 6
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
anoonym Träna Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
Patriksg träna samma muskelgrupp 2 gånger om dagen? Träning och hälsa 12
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
roal90 projektarbete; vad driver dig till att träna? Träning och hälsa 9
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Polarnatt Träna knän Träning och hälsa 2
adventure_transport Träna med brutet revben Träning och hälsa 20
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
schweingaard Träna för mycket Träning och hälsa 9
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
henry99 Träna före vandring i bergen Träning och hälsa 24
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
traser Träna med Airtrim Träning och hälsa 4
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
bergholm Farligt att träna i kyla? Träning och hälsa 8
mrhandley Träna hemma Träning och hälsa 17
m_junken Träna i kyla Träning och hälsa 9
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
EleonorH Träningskompis i Göteborg inför Klassikern Träning och hälsa 0
fishermnsphoto Inför GB-varvet Träning och hälsa 0
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Gaion Träning inför Vasaloppet Träning och hälsa 4
äventyrförlivet "Värdefullt vetande inför Kebnekaise" Träning och hälsa 2
Segment Träning inför klassikern? Träning och hälsa 2
Linda-lo Träning inför klättring? Träning och hälsa 2
martinj Stavträning inför Vasaloppet Träning och hälsa 9
Jokk Träning inför toppturer Träning och hälsa 2
AnniePalstam Kost- och träningsupplägg inför långa lopp Träning och hälsa 7
puffinus inför paddelsäsong Träning och hälsa 2
JET Tips på träning inför skidsäsongen Träning och hälsa 12

Liknande trådar