Träkåsor

På förrförra årets vildmarksmässa gick jag på en riktig blåsning. Såg först fina kåsor för 1500 och uppåt i vad som påstods vara vril. Sedan när jag gått runt ett tag fann jag ett litet stånd med en, som jag förstod i efterhand, skum typ som hade kåsor som såg nästan likadana ut för 500 spänn. Vril påstod han. Prylgalningen i mig tog överhand och jag slog till. Priset och försäljningsstället borde ha klämtat som varningsklocka för mig men jag slog bort det.

Vilket jäkla smäck. Den höll under vårens och sommarens vandringar, till dagarna innan vi kom fram till samevistet vid Pietsaure. Då dök det upp sprickor, som växte tills de nådde kanten och sen bara vidgade sig kåsan och sprack upp.

I samevistet sålde samen i kaffestugan kåsor som såg fina ut, som han berättade var vril. Runt 550-1200 kr hade man fått en fin men lite grund kåsa för. Fanns både med och utan horninläggmningar. Jag behövde dock pengarna till annat så jag fick hålla mig. Visade samen min spräckta kåsa och han blev inte klok på vad det var. Han tyckte inte det såg ut som asp utan som vril från björk, men han hade aldrig sett vril bete sig på det sättet. Nåväl, vid Saltoloukta stod hans föräldrar och sålde likadana kåsor som sonen vid Pietsaure, med 200-300 kr "bekvämlighetstillägg".

Jag hade med mig min spräckta kåsa till förra årets vildmarksmässa, men då fann jag inte skummisen.

Vad var det för skräp jag köpte? Samen vid vistet gav ett gott intryck, men låter det inte lite billigt även med den prisnivån?

Raskesven

Vad jag vet så har sonen (om det är samme, han borde vara 25-35 år?) verkligen utbildat sig till slöjdare (minns tyvärr inte vilken utbildning, slöjdlärare) i Linköping. Dvs en slöjdargrund att stå på har han definitivt, sen beror det ju på hur man förkovrar sig och hur noga man är vid val av mtrl mm.

Nå, inte mycket till info. Det var ett antal år sen jag var i Pietsaure

/Håkan

Raskesven; sa:
Prylgalningen i mig tog överhand och jag slog till. Priset och försäljningsstället borde ha klämtat som varningsklocka för mig men jag slog bort det.

Vilket jäkla smäck. Den höll under vårens och sommarens vandringar, till dagarna innan vi kom fram till samevistet vid Pietsaure. Då dök det upp sprickor, som växte tills de nådde kanten och sen bara vidgade sig kåsan och sprack upp.

Vad var det för skräp jag köpte? Samen vid vistet gav ett gott intryck, men låter det inte lite billigt även med den prisnivån?

Raskesven

Jag gjorde precis samma grej som du, jag visste hela tiden att jag var korkad men kunde inte hindra mig.. Jag vet inte vad rimligt pris är men de jag tittat och känt på som verkar att vara autentiska kostar mellan 1000-4000:-, jag tror dock att man på plats kan få tag i en riktig lite billigare än så.. Varför gör man sånna grejer trots bättre vetande?

Måste bara berätta lite om humorn i samevistet.

När vi vadat det lilla inloppet till Pietsaure och knallade in i vistet fanns en skylt med texten "kaffestuga". Skylten pekade åt vänster så vi knallade på. Såg inget som liknade någon servering, så vi frågade två samer som satt och tog igen sig.

Nä, kaffestugan ligger där borta sa de, och pekade åt motsatt håll. Vinden hade vänt skylten påstod de. När vi vände och gick förbi skylten sträckte jag ut handen för att vrida den rätt, när samerna säger "Nää låt den va". De flesta irrar till deras nöje omkring och letar utan att fråga.

Den andra grejen har jag nämnt någon gång tidigare, men samen i vistets kaffestuga hade också ett nöje. Någon bro eller spång ville de inte lägga ut över inloppet, för genom fönstret var vadet i blickfånget och samen gillade att kolla in alla olika spännade vadtekniker :)

Raskesven

Hur ser den ut?

En vril är för mig "oputsad" på utsidan, dvs man ser hur nävret suttit.
Jag har sett många kåsor som kostar en bra slant, de är ofta slipade ur ett vanligt trästycke.
Visst, det tar många timmar att göra den ändå, men vafan..jag tycker ändå det är dyrt.
Men om nu lappen tyckte att det var en vril så borde det stämma.

/BAX

avslutad210712

Gäst
Vet inte om jag missförstått något men en kåsa skall väl vara gjord av en vril och inte ett vanligt trästycke.

Vad som är viktigt med en kåsa är att den skall smörjas in med olja för att inte spricka och då INTE träoljor (om man nu inte gillar suspekta smaker på sitt kaffe) utan någon matolja.

Re: Hur ser den ut?

BAX; sa:
En vril är för mig "oputsad" på utsidan, dvs man ser hur nävret suttit.
Jag har sett många kåsor som kostar en bra slant, de är ofta slipade ur ett vanligt trästycke.
Visst, det tar många timmar att göra den ändå, men vafan..jag tycker ändå det är dyrt.
Men om nu lappen tyckte att det var en vril så borde det stämma.

/BAX
Den var snarlik den här, både modell och yta:

kopp.jpg

Raskesven

En vril är för mig detta:
vrilskalar.jpg

De små urholkar man sedan och gör "kôkser" av.

I "slöjdartäta" skogar finns det inte så många vrilar kvar, så många har fått gå över till vanligt trä, man behöver inte leta så mycket då heller.
Jag tippar att din är urslipad ur ett "vanligt" träblock.

/BAX

Ser härliga ut. Verkar svårt att få till den "perfekta" form som min kåsa hade. Den på bilden jag bifogade anges som "äkta Lapplandsbjörk", men det är nog som du säger BAX att det handlar om hela trästycken och inte vril. Förvånar mig dock att samen i vistet tyckte kåsan såg ut som vril.

Raskesven

Raskesven; sa:
Ser härliga ut. Verkar svårt att få till den "perfekta" form som min kåsa hade. Den på bilden jag bifogade anges som "äkta Lapplandsbjörk", men det är nog som du säger BAX att det handlar om hela trästycken och inte vril. Förvånar mig dock att samen i vistet tyckte kåsan såg ut som vril.

Raskesven

Hä!

.."äkta Lapplandsbjörk"..det räcker att ta en vanlig björk som står i Åsele eller Vilhelmina så uppfyller du det villkoret.
Förvånar också mig att lappen trodde det.

/BAX

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
myospinae Svettas träkåsor? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg