• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Trädslag i allén, Vasagatan, Göteborg?

Hej Göteborgare,
Vasagatans allé är ju vackert gul nu. Åtminstone igår i solen, nu har det ju dessutom blåst lite mer.

Vilket trädslag utgör allén?
Vi gissade på något på A... :)
[Nä, inte Asp.]

Undrar,
Patric
 
Trädallén består av Lindar, fram till Handelshögskolan, där de för två år sedan ersattes med någon utlänsk Lönn!



Johnny
 
JohnnyL; sa:
Trädallén består av Lindar, fram till Handelshögskolan, där de för två år sedan ersattes med någon utlänsk Lönn!

Och hur kan jag vara så säker på det?

Jo, jag heter Lindqvist, Jag bor på Vasagatan, och har fått stipendium för trädkännedom på skogsbruksgymnasium!
 
JohnnyL; sa:
Trädallén består av Lindar, fram till Handelshögskolan, där de för två år sedan ersattes med någon utlänsk Lönn!



Johnny

Den utländska lönnen är kanske platan - alltså besläktad med lönn, av vilken det tydligen finns en del andra varianter. Ett ytterst vanligt alléträd i franska och italienska byar och städer.
 
JohnnyL; sa:
En ganska kul sida om man gillar träd!
Inte ett enda jätteträd på hela Vasagatan... ;)
Nä, men det var intressant att se (jag klickade mig igenom de olika kartorna) att väldigt många träd fanns mellan Vättern och Stockholm.
Jag hade gissat på fler i Skåne (varmare?) och fler mer åt väst (nederbörd?). Men det handlar väl kanske snarare om att det är bra jord och gynnsamt med vind...

Patric
 
olle11; sa:
Jag hade gissat på fler i Skåne (varmare?) och fler mer åt väst (nederbörd?). Men det handlar väl kanske snarare om att det är bra jord och gynnsamt med vind...

Det lär snarast bero på vem som hugger eller inte hugger ner.

Peter
 
Pask; sa:
Det lär snarast bero på vem som hugger eller inte hugger ner.

Peter

Det återspeglar också vem som äger skogen i Sverige. I de delar av Sverige som skogen ägs av privata markägare hittar man endel stora gamla träd, i de delar där stora skogsbolag äger skogen hittar man bara "pinnar".