Trädklättring

Efter jag inspirerats av överflödet material på internet vart jag för pepp för att hålla mig, och har börjat trädklättra med enkelrepsteknik för att, förhoppningsvis, kunna ge mig på något större projekt till slutet av sommaren då jag läst och tränat med min utrustning. Någon som har generella tips för trädklättring i Sverige? Vilka större träd är värda besök? Jag kommer ha Dalarna som utgångspunkt hela sommaren.
 
Jo. Vart lite fel där!

Var precis ut och provade mitt repsystem. Det liknar vad som visas i det här klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=LCtYosiOY5I

Jag försöker hålla kostnaden nere och använder en blake's hitch instället för en sån där tok'n dyr en. Allt är på väldigt låga höjder, men jävlar va kul det är.
 
Yoyo-metoden är alldeles för seg och jobbig, frogging is the way to go! Men fot-ascendern är lite overkill. Helt onödig om du frågar mig.

Skulle det inte vara roligare att ledklättra upp i ett stort träd? Ett rejält gäng slingor och karbiner så har man hela racket.

Var i Sequoia National Park för ett par år sen, det är verkligen sjukt imponerande träd. Hade inte möjligthet att klättra upp i dem tyvärr men när man står där nere och tittar upp är det svårt att låta bli...
 

Bilagor

  • yosemite 08 163.jpg
    yosemite 08 163.jpg
    62.9 KB · Visningar: 1,478
Mnja... Nog finns det ju sprickor och placeringar, men att sätta i kil i barken skulle kanske inte kännas helt OK. Det är nog bultat som gäller då, men då handlar det väl om fransk träskruv...
 
Jag har inte riktigt förstått det här med trädklättring. Man klättrar inte på själva trädet, utan på ett rep som är riggat i ett träd... så egentligen är det repklättring på träd.
Vad är det som gör det roligare att repklättra på ett träd än t ex i en grotta, på en klippa eller på en bro?
 
Jag har inte riktigt förstått det här med trädklättring. Man klättrar inte på själva trädet, utan på ett rep som är riggat i ett träd... så egentligen är det repklättring på träd.
Vad är det som gör det roligare att repklättra på ett träd än t ex i en grotta, på en klippa eller på en bro?

Jag håller med dig om att det är lite underligt, har själv aldrig provat trädklättring, (med rep). Men jag tänker att pilbågen eller stenkastet med tunn lina för att dra upp ett rep är bara för att komma till första bästa rejäla gren. Sen är det klättring i trädet som gäller, eller?

Å andra sidan håller jag på med repklättring professionellt och vet hur kul det är att fippla med grejerna, ta sig upp och ner, byta rep, rigga traverser mm. Det är barnsligt roligt och är trädklättring ditt utlopp för denna lek så fattar jag helt att man gillar det! Dessutom är det ju häftigt med riktigt stora träd. Man behöver ju inte åka hela vägen till Californien heller, det finns till exempel träd i England som är riktigt mytiska till utseendet.. Första gången jag var på landsbygden i england fattade jag på riktigt vad gamle professor Tolkien pratade om när det gäller träd, och skog som är så ogenomtränglig att den fungerar som ett skydd för en by osv..
 
Jag kan bara förklara mitt perspektiv på det hela. Träd är mer bara än en stam- de är gigantiska ekosystem. För mig räcker det med anledning. Det är kanske inte så mycket just klättringen i sig, som på sätt och vis bara blir ett sätt att transportera sig, utan snarare just utforskandet av helt jävla främmande natur.

Mezzner sade:
Mnja... Nog finns det ju sprickor och placeringar, men att sätta i kil i barken skulle kanske inte kännas helt OK. Det är nog bultat som gäller då, men då handlar det väl om fransk träskruv...

Träd är även levande organismer som, i många fall, har tagit hundra/tusentals år på sig att växa. Rent spontant vill jag gärna skada trädet så absolut lite som möjligt när jag klättrar.

wallyvirginia, sjukt inspirerande bild! Yo-yo systemet stor fördel i det att man lätt byter håll för descend. Jag säger inte att det är omöjigt med grodan (chest ascender osv.) och har du tips får du gärna dela med dig!
 
wallyvirginia, sjukt inspirerande bild! Yo-yo systemet stor fördel i det att man lätt byter håll för descend. Jag säger inte att det är omöjigt med grodan (chest ascender osv.) och har du tips får du gärna dela med dig!

Tack!

Självklart;
Jag tycker att frogging är överlägset när det gäller att ta sig upp för ett rep. Det man behöver är bl. a. en chest ascenter. Jag använder petzl basic eller croll, som jag klipper i säkringsloopen på selen med en skruvlåskarbin, lärkfotar en 60-slinga i toppen på den och trär över huvudet. Då sitter den skönt men på plats med lite slack. Sträcker jag på överkroppen spänns den upp mot magen och jag kan enkelt klippa in repet. Vidare har jag en ascender med handtag, handjammer, med footloop, 120 slinga funkar hur bra som helst. Och en daisychain från handjammern till selen, lagom lång bit klätterrep knutet med två åttor funkar hur bra som helst. En fot i footloopen, båda händerna på handjammern. Dra repet in mot chestaschendern och tryck med benet samtidigt, sitt, höj handjammern, dra in osv. Med lite övning går det riktigt smidigt och snabbt. Ibörjan av repet kan man få mata lite med handen för att den ska glida genom chestascendern. Alt. hänga en tyngd i repet, din ryggsäck eller vattenflaska.. När jag vill ner igen är det lätt att klippa repet under chestascendern i min grigri, ställa mig upp i footloopen för att avlasta chestascendern, öppna den och släppa repet. Sätta sig ner på grigrin. Fira ner. Samma sak fast omvänt när du vill uppåt igen, det ger sig naturligt. Vid traverser, diagonala rep osv är det en bra idé att klippa en karbin i övre hålet på handjammern, så att den inte kan vridas och "flippa" av repet..

Använd backup innan du är helt säker på allt. Och ha en kompis i närheten som kan hjälpa dig om nåt går snett. Och se till att ankaret som håller repet är 100%.
 
Utförlig beskrivning. Härligt! Får bli nästa steg efter jag fixat ett taljrep á la:

http://www.treeclimbercoalition.org/TreeTalk/article.cfm?articleid=112

Då jag vant vid yo-yo systemet och provat lite olika förankringsmetoder (hade tänkt skaffa slingor för att spara på repet), blir det att prova lite högre höjder. Allt sker under jävligt säkra omständigheter tills dess.

Hur avancerar du, väl i trädet? Jag har funderat på slangbälla med insåg att jag till slut kommer behöva pilbåge eller armborst i vilket fall och bygger nog eget när det dags för det. klarar mig bra med en tyngd i tunnare lina för att få upp kambiumskyddet. Har funderat på hur jag skulle kunna använda taljrepet i sånna situationer också, men det kräver att jag fixar någon form av repskydd.

Tips på vart jag kan få tag på webbing (i brist på svensk översättning)? Om du har laddat upp fler bilder nånstans får du gärna dela med dig!
 

Liknande trådar