Trådtrassel

Försöker sy med Gutermans 3-slagna eftertips tidigare här i forumet, med mammas gamla Husqvarna 2000. Allt går väl i flera cm, sedan trasslar undertråden till sig och det blir tvärstopp. Verkar som om tråden "fastnar runt" när man har otur. Eftersom sömmen ser bra ut innan chrasch så tror jag nog inte att det handlar om trådspänning heller.

Med tunn tråd fungerar det alldeles utmärkt när jag testar. Jag har råkat ut för samma fenomen innan med farmors Pfaff också. Är det felpå mina jeansnålar tro?

/Andreas

Hmm, jag har upplevt samma symptom när jag sytt. Den gången var det trådspänningen som var fel. Övertråden hoppade ur trådspännaren.

Fast du skriver att det inte är trådspänningen, så min ledtråd hjälper dig kanske inte.

/Daniel

Det är ju så att även undertråden har en trådspänning. Normalt justerar man så att övertrådens justerbara spänning blir samma som undertrådens fasta. Det kan dock finnas lägen där man behöver justera även undertrådens spänning, men det går inte på alla maskiner.

Men eftersom det sker plötsligt så låter det ju lite grann som tipset om att tråden hoppar ur.

Men det kan också vara så att tråden korvar sig och helt plötsligt blir det en kink som fastnar.

Detta har jag råkat ut för med äldre maskiner som inte klarar hög arbetsbelstning på låg hastighet.. Moderna maskiner lider inte av detta problem(gäller inte proffsmaskiner av något slag)..

så det låter som att man får köpa en ny maskin, rundfrågningen på jobbet sa det oxå. Skall trixa lite till innan jag ger upp.

/A

Nu funkar det!

daniol74; sa:
Hmm, jag har upplevt samma symptom när jag sytt. Den gången var det trådspänningen som var fel. Övertråden hoppade ur trådspännaren.
/Daniel

Kunde ju inte gärna ge upp, så jag testade att dra övertråden en slinga extra (runt ngra saker som används för att spola upp undertråd normalt). Då hölls tråden bättre spänd mellan rullen och trådspännaren. Det blev inga plötsliga "slack" på tråden och därför låg den snällt kvar där den skulle. En kudde till en soffa är nu klar, och jag tror att jag kan ge mig på Cordura och fleece snart.

Tack för bra ledtråd;)!

/Andreas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg