Tradd i Europa

hej hej :)

Tänkte mig ut på lite tradd i europa, men är lite osäker på vart man vill åka. Är det Chamonix man bör åka till eller bör man åka någon annan stans för att få bäst möjlig traddklättring?

Tacksam för svar :)
 
Det beror ju såklart på vad du är ute efter.

Personligen är jag väldigt förtjust i klättringen i Peak District i england. Men de korta lederna där kan givetvis inte jämföras med lederna i chamonix!

Peak bjuder på lättåtkomlig sandstensklättring i en underbar engelsk lantidyll. alltid nära till puben, och alltid klockren friktion, oftast på bra säkringar.
 
Alefroade i franska alperna är riktigt nice. Finns verkligen allt där om du har tillgång till bil. Och mycket vackert.

Sedan har du Verdon, coolt ställe men kräver lite is i magen innan man reppelerar ner till instegen till många av instegen.
 
Närdå? Nu?

Annars är ju såklart Norge landet att åka till.


Som sagt, "Gorge du Verdon" i södra frankrike är grymt bra och det finns mycket mer trad och aid där än vad jag trodde innan jag kom dit! Hade en fördom om att det bara fanns sportklättring i frankrike..

Inte direkt ett nybörjarställe dock. Men har man gjort en del exponerade långturer och är bekväm med sexa-sjua klättring på trad så är det ett kalas att åka dit!!
 
Norge är, som sagt, ett uppenbart alternativ. Fast lite beroende på var i Sverige man bor är det inte säkert att Norge är närmare (rent restidsmässigt) än många andra alternativ. Och har man otur med vädret är Norge inte lika kul.

Vad som kan vara bra alternativ i övrigt beror ju lite på vilken typ av tradklättring man är ute efter, långturer eller inte och vilka grader som är aktuella.

Brittiska öarna är inte så dumt om det inte är långturer som gäller. Kanske inte så väldigt mycket säkrare väder än Norge, men bra öl i pubarna för de regniga dagarna. Peak District, som redan nämnts, är bra. Tradklättringens vagga, kan man säga. Men jag skulle också vilja slå ett slag för norra Wales. Llanberispasset är fint, klassiskt. Men parallelldalen Ogwen Valley är också bra, med nästan lite mer alpin karaktär på en del turer. Generellt lite lättare turer där än Llanberis, så det kan vara ett bra nybörjarresmål:
pics-image-10-197415967.jpg

Tremadog är också ett jättefint ställe, en till två replängder och oftast med föredömligt korta (typ 20 meter) anmarscher:
DSCF0580.JPG


Chamonix är ju, som du är inne på, klassisk mark. Där måste man ha varit, det hör till den alpina allmänbildningen, och där finns tradturer i de flesta grader. Fast glöm då inte andra sidan av massivet, ovanför Courmayeur. Jag har bra erfarenheter av Cham i september: hög, klar luft, stabilare väder än på sommaren och inte alls lika mycket folk som under normal semestertid.

Ailefroide nämndes. Väster om Ailfroide, inne i Ecrinsmassivet, ligger La Berarde. Också ett fint resmål. På Aiguille Dibona, som är en spektakulärt formad topp, finns flera bra turer och vill man inte trängas på klassikerna finns en 5+ tur på östväggen som man antagligen kan ha nästan för sig själv. Aiguille Dibona:
6990436.jpg

Ovanför La Berarde finns Tête de la Maye, en klippa med 12-13 replängders turer från 5+ och uppåt. Riktigt fint även om berget ser lite gräsbevuxet ut på håll (se nedan).
tete%20de%20la%20Maye.jpg
 
Har du tänkt dig nu på vintern? I så fall blir det svårt... jag kan bara på rak hand komma på Wadi Rum i Jordan och Tafraoute i Marocko, jag har inte vart till något av de ställena, men hört både bra och dåligt om dem, och vid mer noggrann betraktande av världskartan finner jag att de inte ligger i Europa.

Från april till september/oktober finns det förstås massor av trad och halvtrad-ställen att åka till, särskilt om du vill gå längre leder. (Enrepors trad finns nästan bara i tjeckien, tyskland, storbrittanien och norden i Europa).
 
Väster om Ailfroide, inne i Ecrinsmassivet, ligger La Berarde. Också ett fint resmål. På Aiguille Dibona, som är en spektakulärt formad topp, finns flera bra turer och vill man inte trängas på klassikerna finns en 5+ tur på östväggen som man antagligen kan ha nästan för sig själv. Aiguille Dibona:
6990436.jpg

Vilket sagoberg! Detta måste bestigas i sommar. Går det att hitta en begriplig förare (för mig = eng el ty hellre än fra)?
 
Kan bara hålla med, Dibona är verkligen fint! Och det finns turer i olika svårighetsgrad.

Ailefroide är egentligen mest bultade långturer på sva, även om det finns en del fin trad också. Men klart tyngdpunkt på bult. Om man är beredd att bivackera (finns också hytta) så finns det många lite äventyrligare turer på högre höjd. Men man får knata några timmar då.

Valle del Orco i Italien skall vara rikitgt fint, har inte varit där men det finns i siktet. Kanske nån annan kan berätta mer om det?

I övrigt vill jag starkt rekommendera Dirdalsväggen i norge! Inte en bult så långt ögat når och tokfin klättring runt grad 6, 200 m.
 
På bilden ser det ju sjukt spetsigt ut. Ofta är vinkeln från betraktaren ganska avgörande för sånt här och jag noterar att skuggan inte ser ut att höra till en sylvass topp.

Är det möjligen så att toppen är en tunn kam?

Dvs att om man ser den från en vinkel som ligger 90 grader i förhållande till fotografens, så ser toppen ganska annorlunda ut?
 
Egentligen så är det mesta ju "trad" i Europa, åtminstone alp- och fjällklättring även om det finns mer eller mindre helt borrbultade långturer. Dessa är ju dock fortfarande i minoritet. Åk till Dolomiterna så får du se.
Om du syftar på korta tradturer (en eller två replängder) så blir diskussionen en annan. Storbrittanien har ju nämnts men även områden i östra tyskland (Sachsiska Schweiz), västra tyskland (Pfalz) samt Böhmen i Tjeckien innehåller mycket tradklättring.
Orco i Italien har också nämnts.(tufft område) och på det hela taget har intresset för kilsäkrad sprickklättring börjat öka på många håll i alpländerna.

Till Mezzner: Jo toppen på Dibona är en skarp kam.
 
Trad

Dolomiterna och då främst områdena runt Cortina kommer att hålla dig sysselsatt en livstid!
Extra + för gott kaffe och maten
 
Den här boken:
Tanguy-Le-Iv-Sup-Livre-345194050_ML.jpg

innehåller en tur på Dibona (östväggen) och ett par turer på Tête de la Maye, men för den som vill göra långa, lätta turer som kan göras på en dag och som inte kräver isyxor och stegjärn för anmarsch eller nedstigning, kriterier för att inkluderas i boken.
Den är från 1990, men går att få tag på begagnad, t.ex. från:
http://www.priceminister.com/offer/buy/465624/Tanguy-Le-Iv-Sup-Livre.html

Annars är det väl närmast den här som gäller om man vill ha en engelskspråkig guidebok:
51KTCOXBw7L._SL500_AA300_.jpg

Finns på Amazon.

Lite fler Dibonabilder finns t.ex. på:
http://www.gdargaud.net/Climbing/Berarde.html
och
http://blog.mountain-spirit-guides.com/?p=92
 

Liknande trådar