Toughtek

Jag letar efter ett tyg som heter Toughtek (ett kraftigt stretchigt polyester/neoprenematerial, som bla annat används som förstärkning på handskar och byxknän) men jag hittar bara återförsäljare i USA och Canada. Vet någon om det går att beställa det närmare ifrån, helst i Sverige? Ingen av de internetbutiker som jag har tittat på i Europa verkar ha det - kanske finns det inte alls att få tag i, eller kanske säljs det under annat namn? Någon som vet? Eller kan någon kanske ha förslag på motsvarande material som är lättare att få tag på?

Nu har jag ingen koll på just detta material, men när det gäller tyger/polymerer är det ofta just ett varumärke som används, dvs det finns likvärdiga produkter med andra namn. (jämför t.ex. GoreTex, Teflon etc De finns tillgängliga även under fler varumärken)

Nu kanske inte detta hjälpte Dig alls? Då har Du friheten att fritt ignorera detta inlägg
:)

/Peter

Jag tror jag vet vilken typ av material det är du är ute efter.
Min gissning är att det är en kombination av polyamid och polyuretan. Det är lite gummiaktigt och inte helt stumt som t.ex. Cordura. Dessutom har det en mönstrad yta för grepp.
Min uppfattning är att det är ett lite billigare material som används av tillverkare som Everest och McKinley samt i de billigare handskarna från t.ex. Hestra.
Jag vet ingen stans man kan köpa det, men skulle i ditt fall se om det inte gick att ta något annat istället. Kanske Schoeller Keprotec kan vara något?
Shelby har ett brett utbud och skickar till Sverige: http://www.shelby.fi/

Hej!

Jag köpte nyligen ett tyg från extremetextile.de för att ha som insida i vantar. Lite stretchigt, vattentåligt och greppvänligt. Det var dyrt, men gick att köpa i bitar om 0,5x0,5 m, och fanns dessutom i andra sortering när jag köpte det.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg