Är total novis vad det gäller cyklar. När jag var liten var en cykel ett enklare fordon utan växlar och bromsade gjorde man genom att trampa bakåt. Där är mina kunskaper.
Har skaffet mig en billig MTB, bara för att ha nöjet att kunna cykla i skogen, på stigar, vanliga landsvägen, cykelbanan ja jag vill bara cykla. Dessutom för att träna upp ett ben som är skadat.
Nu frågar jag mig/dig följande:
På mina däck står följande siffror 26" x 2,10.
26" vet jag vad det innebär men vad står 2,10 för.
Är det brädden på fälgen eller är det någon form av beteckning för grovleken på däckmönstret. Fattar nada!
Kan jag sätta på mindre grova däck på cykeln för att cykeln ska "rulla lättare"?
Måste jag då byta till en smalare fälg?
Någon som vet var man kan köpa något "högre" styren än de som brukar sitta på MTB vid leverans? Axeln värker så. Helst till en liten peng!
Ja skratta gärna, men jag har ingen att fråga?
Cykla lugnt i sommar. B-)
Har skaffet mig en billig MTB, bara för att ha nöjet att kunna cykla i skogen, på stigar, vanliga landsvägen, cykelbanan ja jag vill bara cykla. Dessutom för att träna upp ett ben som är skadat.
Nu frågar jag mig/dig följande:
På mina däck står följande siffror 26" x 2,10.
26" vet jag vad det innebär men vad står 2,10 för.
Är det brädden på fälgen eller är det någon form av beteckning för grovleken på däckmönstret. Fattar nada!
Kan jag sätta på mindre grova däck på cykeln för att cykeln ska "rulla lättare"?
Måste jag då byta till en smalare fälg?
Någon som vet var man kan köpa något "högre" styren än de som brukar sitta på MTB vid leverans? Axeln värker så. Helst till en liten peng!
Ja skratta gärna, men jag har ingen att fråga?
Cykla lugnt i sommar. B-)