Torrt i torrdräkt?

Hej!

Tacksam för alla svar jag fått i tidigare inlägg! Här kommer ytterligare en undran.

Jag köpte förra säsongen min första torrdräkt, en Ursuit AWS som jag är nöjd med förutom att neoprenmudden i halsen släpper in vatten vid roll. Vid en enstaka roll märks det inte så mycket, men när man håller på och tränar upprepade rollar blir jag blöt invändigt (efter cirka 15 - 20 rollar helt blöt över torson, efter dubbelt så många blöt ända ner på fötterna).

Jag efterhörde lite på dykaffären och de hävdar att även de som dyker med torrdräkt lider av att lite vatten letar sig in i dräkten.

Jag undrar nu om detta är normalt och något man får räkna med och vore även väldigt tacksam om någon kan berätta hur mycket jag eventuellt har att vinna på att låta sy på en latexmudd i halsen istället.

Kan även nämna att det är neopren kring handlederna, men dessa upplever jag håller tätt.

High Paddel!

/ Marcus

Hej,

Sägs var egenskap i Ursuits dräkter.

Jag har en annan tillverkare (Ko...)som har latex mansetter i handläderna och nacken, och den är 100% tätt.
- Latex mansetten sys inte, den limmas fast.

En som du kan prova är att rulla halsen inåt så det blir dubbelt.

Mvh Simo

Tack Simo!

Ja, jag har inte stenkoll på fastsättningsproceduren annat än att jag tyckte (?) de sa sy på dykaffären, men limning verkar ju enklare.

Fint att höra att din dräkt är heltorr. Det lutar nog åt att nästa dräkt blir med latex i muddar. Man kan ju näppeligen pröva en torrdräkt innan man köper...

Antar att med halsrullning ska man då rulla utsidan in? Tror inte materialet räcker i min drä(n)kt- jag uppfattar själv att merparten av läckage sker när jag sträcker mig bak över akterdäck i rollen och tror att det glipar då.

Hälsningar,

Marcus

Jag har en Ursuit MPS

som var helt 100%igt tät när jag köpte den och den har varit helt tät i halsen fram till nu, upptäckte när jag rollade för ett tag sedan att den tar in lite vatten vid halsneoprenen. Jag blir inte blöt men lite fuktig över axelpartierna och jag köpte den i Augusti 2012. Men tror att det går att byta ut halsneoprenen.

/Kjell

Som TS (khmd) vet har jag liksom Simo en (Ko...) tordräkt och den håller också tätt vid rollningsövningar, både lyckade och misslyckade och det blev en del i går kväll också, synd att du inte hann vara med. En i rollgänget hade ny torrdräkt, som verkade rätt torr.

Senast ändrad:
Jag har en Ursuit AWS av äldre modell, den har neoprenmuddar och var vid inköp och de första tre åren helt torr, visst vid upprepade rollningar (>10) så blev det nog lite fuktigt runt halsen på understället, men absolut inte som du beskriver.

Nu är dräkten inne på sin 6:e säsong och inte speciellt tät längre. Halsmudden har några få torr sprickor, men del läcker inte nämnvärt däremot börjar membranet i själva dräkten ge upp och börjar på några ställen så smått delaminera från yttertyget. Troligen för att jag har använt dräkten för hårt i surf och fors, jag tror att vattentrycket helt enkelt blir för högt när man översjöljs med 2m+ vågor...

Om det är just din halsmudd som läcker så gissar jag att den är för stor, snarare än att det är ett materialproblem. Neoprenmuddar klarar absolut att hålla tätt vid upprepade rollar men då måste de (precis som latex) ha rätt storlek.

Hej HelgeL, friluftaren och meldert!

Tack för era svar. Speciellt värdefullt att få lite input från någon som har samma dräkt som mig. Att storleken kunde vara fel är inget som jag har reflekterat över, men det låter ju som något att fundera över.

Det blir nog så att jag lämnar in dräken för att få en ny mudd påklistrad och jag kommer nog be om latex.

Dom riktiga storrollarna verkar ju gilla integrerad huva så det kanske är det allra tätaste alternativet.

Önskar era alla en fortsatt fin paddelsommar!

/ Marcus

Det är inte alltid dräktens fel heller utan halsens. Din hals är ju inte alltid precis rund utan få sina veck när du spänner musklarna eller sträcker dig. Ibland kan det hjälper att man fokusera på hur ens hals är under rollen. Låter kanske flummigt men prova att spänner halsen lite olika i dina rollar så kommer du nog märker skillnaden. Jag har t.ex gjort en del handrollar i en torrdräkt med latex mudd och just halsen i åtanke och hade skillnaden från att det var helt torrt till att det kom in några ml vid varje roll. Sträcker man sig lite för mycket samt att man vrider huvud lite åt den ledande handen (som väldigt många tyvärr tenderar åt) så bli det svårt för vissa muddar att täta till ordentligt om de nu inte ska sitter super tätt men då är de ingen skönt att paddla med.

Annars rekommendera jag att rolla och paddla med en tuiliq istället. Det är mycket skönare att rolla med och dessutom bli det tätare och utan tryck vid halsen.

Extra resorband vid lek

Hej!
Jag har ett liknande problem som jag löst på så sätt att jag spänner ett extra resorband runt halsen då jag tränar rollar eller leker på annat sätt där jag blir mycket blöt ofta.

Mer precist har jag tagit ett sådant band som innehåller en rad knapphål, ca 1 cm brett, och försett med en knapp i ena änden. Längden kan regleras genom knäppning i olika hål efter behovet av tätning.

För övrigt kan jag rekommendera att man försöker sig på att limma neoprenedetaljer. Det är inte så svårt att byta arm- och halsmuddar. Att limma på en extra remsa på en mudd för att göra den mindre (dvs tätare) borde vara lätt.

(Lite utanför ämnet: Man kan också tillvekra egna paddeljackor genom att förse en billig regnjacka med neoprenemuddar. Duger naturligtvis inte för roll, men bra som lättare exrajacka om det är ganska varmt och man vill slippa halstätningen. Eller göra paddeljackor till barnen.)

Johan

Annars rekommendera jag att rolla och paddla med en tuiliq istället. Det är mycket skönare att rolla med och dessutom bli det tätare och utan tryck vid halsen.
Ibland glömmer jag hur skönt det är med tuiliq. Idag rollade jag utan eftersom det var varmt ute, men 18C vatten in och ut i öronen gör mej yr efter några dopp. Det märks främst när man ska ur kajaken och går som bambi på hal is upp på stranden. Även om jag inte ska rolla så har jag använt den som vanlig paddeljacka med luvan nere. Skönt att vara tät i midjan.

Fått ett bra tips

på ett företag som reparerar torrisar, Dräktverkstan, ringde och pratade med dom eftersom jag ska byta ut min halsneopren som läcker lite gick på ungefär 850 kr tror jag det var om man vill ha neopren latex är billigare berättade dom
länk: http://www.draktverkstan.se

Jag köpte en Palm Aleutian torrdräkt med neoprene hals, som jag sedermera reklamerade eftersom den inte höll tätt i halsen.

Nu har jag istället en Kokatat med latex muddar och den är 100 % tät.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Hjälp mig att sköta min torrdräkt effektivare Paddling allmänt 10
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 21
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25
Pyksten Torrdräkt Paddling allmänt 23
Nitsrek Våtdräkt vs torrdräkt? Paddling allmänt 33
miljonmicke Reed torrdräkt-torr? Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg