Torristest av Anka

Torris test

Ja jag vet att jag pratat skit om torrisar på detta forum och just därför så ville min gode kamrat Kjell(smavoll) övertyga mig om motsatsen genom att förse mig med ett Ursuk MPS ställ, samt ett tunt underställ. Och bara för att jag snackat så mycket skit på forumet, så vill jag ta tillfälle till att bikta och bota.

Jag antog utmaningen med blandade känslor eftersom jag haft så negativa erfarenheter tidigare men samtidigt är jag nyfiken och gillar utmaningar.

Testdagen blev 11-12-15 och tempen var runt nollan då jag bet i det sura äpplet.

Eftersom jag nästan ständigt går med tunga bomullskläder(glas och kolhanteringen gör att allt annat kliar som apa) med div verktyg och telefoner mm, kände jag mig mer eller mindre naken då jag fick på mig det tunna understället och tunna lätta dräkten. Det ända som påminde mig om att jag var klädd var strypningen runt halsen.

Tvärt om mot Kejsaren utan kläder gick jag som en hund med strypkoppel med svansen mellan benen ned till sjön, men redan innan bryggan, så hade kroppen vant sig och strypkänslan försvunnit.

Överraskande var känslan av lätthet och rörelsefrihet och trots det svala vädret så var tempen perfekt. Turen blev kort med ett uppehåll för bad både med och utan dräkt vilket fick mina fingrar att domna, så jag hade svårt att hålla i paddeln på vägen tillbaka trots paddelhandskar i neopren, men dräkten var tät, känslan av att bada med torris var kul och kroppstempen var helt OK så sammantaget blev det ett mycket positivt omdöme. Jag skall nog testa med lite andra underplagg och i lite mera krävande förhållanden så småningom när tillfälle ges, men första intrycket blev mycket gott och lite bättre odds att kunna simma till strandkanten torde jag ha än mina tidigare beklädnader erbjudit mig hitintills för att simma runt i dräkten gick utmärkt. Dock är det ju en fråga om en investering och det går ju faktiskt att låta bli att paddla de gånger som dräkten är nödvändig för livhanken.

Hur som tack till Smavoll och Ursuk för bra grejer och till dem som gnabbats med mig på forumet!

/Kåre

Bilagor

• IMGP0001.jpg
    IMGP0001.jpg
    52.2 KB · Visningar: 868
  • IMGP0004.jpg
    IMGP0004.jpg
    49.4 KB · Visningar: 848
Spännande!

Låg härom natten och funderade på samma sak. Jag har varit skeptisk till torrdräkt eftersom jag tycker att jag vill klä mig för paddling, inte för bad. Och även om jag har vinterpaddlat en helt del, så är jag väldigt försiktig och ger mig inte ut om det är dåligt väder. Och det har fungerat bra.
Men med åren blir man väl förståndigare (?) och med familj och barn får ju ingenting hända, så mina funderingar gick alltså åt samma håll. Extra kul att se din test just nu!

Har själv på ålderns höst börjat använda torris på vintrarna! Har idag en Ursuit AWS i Gore-Tex som jag är himmla nöjd med! Dock så blir det svettigt även med den! Så jag har planer skaffa en Ursuit MPS då jag inbillar mig att den andas ännu lite bättre, dock är den nog lite ömtåligare!
Vill helst inte använda ytterligare plagg ovanpå nån med erfarenhet här!
Funkar det att bara använda typ superunderställ ihop med endast en Ursuit MPS?

/Janne

Jag har inte paddlar med torrdräkt, bara torrjacka.
Men min erfarenhet är att det borde vara klart bättre att förstärka innanför dräkten.

Jag har en torrjacka som ventilerar rätt dåligt tycker jag, och då är det mer komfort att köra microfleece istället för nåt ännu tunnare. Att köra superunderställ eller ull, samt en microfleece på detta - under dräkten funkar t ex. I den mån man svettas så är det snararast en fördel med lite distans mellan huden och dräkten, och har du rätt mateial så håller det en del fukt/ånga, som sedan kan ventileras ut ur dräkten utan att fälla ut så att man blir blöt.
Troligen är det dock viktigt att man inte är så välisolerad att dräkten blir en tydligt kallare yta som de kondenseras mot. Men man brukar ju inte vilja ha så mycket på sig om man paddlar aktivt, nästan oavsett temp. Det är ju sällan öppet vatten i -35...

Nu har jag ingen Ursuit-dräkt, utan en Kokatat i Gore-Tex, men tror inte skillnaderna i värme/vetilation är så jättestora. Det har visat sig att är det typ 5-10 plusgrader i luften så räcker det med ett tunt underställ ock kryper det ner mot nollan eller några minusgrader så kompletterar jag med ett tunn lager-2 fleece på överkroppen. Så länge man paddlar funkar detta bra men så fort man stannar så blir man kall om inte förstärkningsplagget åker på.
Vid slutet av dagen är det alltid lika skönt att komma ur dräkten för "andas" tycker jag inte att något material gör bra nog. Torrdräkten är en ju kompromiss, men en rätt bra sådan.

/Måns

Nu har jag ingen Ursuit-dräkt, utan en Kokatat i Gore-Tex, men tror inte skillnaderna i värme/vetilation är så jättestora. Det har visat sig att är det typ 5-10 plusgrader i luften så räcker det med ett tunt underställ ock kryper det ner mot nollan eller några minusgrader så kompletterar jag med ett tunn lager-2 fleece på överkroppen. Så länge man paddlar funkar detta bra men så fort man stannar så blir man kall om inte förstärkningsplagget åker på.
Vid slutet av dagen är det alltid lika skönt att komma ur dräkten för "andas" tycker jag inte att något material gör bra nog. Torrdräkten är en ju kompromiss, men en rätt bra sådan.

/Måns

Kan bara instämma. Har själv en Peak UK torris med ett tunt underställ i 100% ull under. Så länge temperaturen håller sig över 0 grader fungerar det utmärkt medans man paddlar. När jag stannar drar jag på mig en dunjacka modell större utanpå. Tror inte det har någon större betydelse hur duktigt materialet i torrdräkten eller jackan är på att andas man blir ändå dyngsur efter ett tag. När man sitter instängd i en kajak med kapell och flytväst på sig är det bara materialet i ärmarna som har någon chans att andas. Är det någon som tror sig märkt någon andningseffekt under den övriga tiden på året då man sitter i jacka och byxor. På mig blir byxbenen blöta och svetten skvalpar i jackärmarna trotts min svindyra Kokatat Gore tex. Jacka.

Jag har ju en moddad Ursuk AWS och om jag börjar inifrån så har jag ett tunt underställ, sen ett tjockare (Muminfaktor 1 till 3 beroende på vattentemperatur och årstid) och sist torrisen då. Då jag inte "häv-och-vräk-paddlar" utan tar det ganska lugnt och tar ganska många raster så ventilerar jag genom dragkedjan på rasterna det inte laminatet hinner med. Den kombinationen tillsammans med min typ av paddling gör att dräkten brukar vara påtagen från tidig morgon till sena kvällen då allt ju får en chans att torka på rasterna.

Dräkten skyddar ju förträffligt mot myror, mygg och annat smått och gott också och är ett vindtätt skal så den fungerar ju alldeles ypperligt som yttre barriär mot i princip allt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg