Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det finns billigare dräkter som fungerar utmärkt också. Jag har en Dry Fashion Black Performance med gylf som tillval. Kostar ca 4kkr. Fungerar mycket bra till paddling, kite, SUP, etc.
Hej, använder ursuit torrdräkt den funkar mkt bra vi har även i familjen GUL torrdräkt som funkar lika bra, den är ngt billigare i inköp,,,,, kika in på kajaksidan se
Vi paddlar året runt då det är isfritt,, ursuit och gul torrdräkt har vi goda erfarenheter av, men du bör prova olika dräkter då det skiljer en hel del mellan dem
Har också haft en GUL Shadow GX4 (tror jag den hette). Väldigt slitstark och långlivad. Lite preseningkänsla dock. Latexfötter som jag inte gillar.
En bra torris jag var nöjd med.
Nu har jag en Ursuit (den tunna modellen, MPV?) och det är en helt annorlunda dräkt. Man ska ha något som tål slitage utanpå dräkten.
Inte latexfötter . Dragkedja både nerifrån och uppifrån, ingen trång krage att kränga igenom huvudet. Mycket komfortabel, lätt och liten, kommer alltid med på paddling. Får alltid plats.
Båda dräkterna är svarta (inte mitt första val...hellre en ljus dräkt!)
För att va säker för vinterpaddling skulle jag definitivt ha med insydda latexfötter. De utan går helt bort i min värld.
Jag har hört gott om Ursuit MPS som ligger runt 5000 men då bör man har nåt tunnare utanpå också för att inte slita i onödan tror jag. Många som har de dyrare Kokatat, men själv är jag skeptisk till att de är bättre än nåt annat bara för att de kostar det dubbla och ännu mer.
De flesta är ganska bylsiga och klumpiga, så därför skulle nog jag välja Ursuiten nästa gång som tar mindre plats och är smidigare. testat en från Gul och den gör sitt jobb i vattnet, men är varm att paddla i och andas rätt dåligt.
Själv anser jag att den enda fördelen du har med latexfötter är priset. De är helt enkelt billigare än sockor i bra andasmaterial. De flesta tillverkare har latexfötter endast i deras billigare modeller.
Latex är känslig för repor, går inte att laga i en nödsituation och kräver underhåll för att inte åldra i förtid. Detta gäller även latexmuddar på handleder och halsen.
Tycker Ursuit AWS är en väldigt bra torrdräkt. Enkelt uppbyggd, inga krusiduller, bra och slitstark material som kräver minimalt med skötsel. Lånar ibland en AWS och den fungerar som den ska.
Själv har jag sedan några år tillbaka en Typhoon MS4 som fungerar utmärkt om man sköter latexmuddarna och metalldragkedjan regelbundet. Paddlar året om och har den här vintern tillbringat en hel del tid simmandes i havet i samband med träningar, utbildningar och räddningsövningar.
Sen måste man vara medveten om att andasförmågan i alla dessa torrdräkter är begränsad. Efter några timmar med hög intensitet är man helt enkelt blött av allt svett, men det går att hantera om man har rätt layers under.
Vill minimera risken att få in nollgradigt vatten genom ett så slutet system som möjligt. Sen om det är latex eller texmex spelar ingen större roll. materialvalet var inte poängen, utan bara det att det är ett slutet system med påsydda vattentäta sockor.
nån ovan länkade torrdräkter utan vilket skulle kunna bli kallt och blött och i slutändan farligt.
Köpte torrdräkt för 4-5 år sedan och efter en del funderande var min kravlista ungefär:
-Tygsockor
-Dragkedja på framsidan (enklare att stänga)
-Neoprenmuddar för bättre komfort (latex funkar också bra)
-Helst en ljus färg (syns bättre och blir inte lika varmt när solen ligger på)
-Dragkedja i gylfen (snålade här vilket jag ångrar nu)
-Skulle inte kosta en förmögenhet
Ursuit MPV har inte latexfötter, den har förstärkta gtexfötter.
För sommarbruk skulle jag önska att det fanns en torris med muddar ovanför knät och ovanför armbågen. Gärna ljus färg. Trillar man i är man åtminstone torr på kroppen. Lite vattentäta fickor hade inte gjort nåt.