Nu börjar det snart bli dags att börja paddla (hoppas jag) och jag har alltid på våren när det är svinkallt i vattnet paddlat utifrån 30m-regeln (max 30m ifrån land) och med max 8m/s pga att jag gör det med 4mm våtdräkt och dessutom i Albysjön och Uddbyviken Tyresö etc som är väldigt vindskyddade.
Med våtdräkt tidigt på våren måste man köra på säkerhet...
Även den tråkiga paddlingen är rolig efter ett helt vinteruppehåll men den här våren har även min ganska oerfarna och kajakvingliga fru en kajak och då anser jag att det krävs mer säkerhet än 30m-regeln och vindskyddad paddling.
Därför måste vi nu köpa varsina torrdräkter eller enbart en till min fru.
Vi vet att Kajaksidan i Saltsjö Boo löser det åt oss på ett proffsigt sätt men det känns ändå bättre att få och ha information om hur man ska tänka när man väljer torrdräkt.
Vi sitter inte i sjön ekonomiskt men vi vill inte lägga 20.000kr på en torrdräkt om det inte är prisvärt, utifrån att vi kommer att paddla 1-2 ggr/vecka och 1-2tim/ggn.
Troligtvis framöver med torrdräkt så kommer vi ge oss ut på större paddelturer med tältning på skärgårdsöar.
Är torrdräkter för 4000kr bara skräp eller är dom bara extremt obekväma?
Vi utgår ifrån att torrdräkten kommer att lukta hallontårta av svett efter ett tag, hur rengör man en sån? Tvättmaskin ylleprogram?
Vad är viktigt med designen av en torrdräkt, funktion/komfort?
Vilken prisklass på torrdräkt är mest prisvärd?
All information är intressant, utifrån att vi är totala noviser när det gäller torrdräkt.
Med våtdräkt tidigt på våren måste man köra på säkerhet...
Även den tråkiga paddlingen är rolig efter ett helt vinteruppehåll men den här våren har även min ganska oerfarna och kajakvingliga fru en kajak och då anser jag att det krävs mer säkerhet än 30m-regeln och vindskyddad paddling.
Därför måste vi nu köpa varsina torrdräkter eller enbart en till min fru.
Vi vet att Kajaksidan i Saltsjö Boo löser det åt oss på ett proffsigt sätt men det känns ändå bättre att få och ha information om hur man ska tänka när man väljer torrdräkt.
Vi sitter inte i sjön ekonomiskt men vi vill inte lägga 20.000kr på en torrdräkt om det inte är prisvärt, utifrån att vi kommer att paddla 1-2 ggr/vecka och 1-2tim/ggn.
Troligtvis framöver med torrdräkt så kommer vi ge oss ut på större paddelturer med tältning på skärgårdsöar.
Är torrdräkter för 4000kr bara skräp eller är dom bara extremt obekväma?
Vi utgår ifrån att torrdräkten kommer att lukta hallontårta av svett efter ett tag, hur rengör man en sån? Tvättmaskin ylleprogram?
Vad är viktigt med designen av en torrdräkt, funktion/komfort?
Vilken prisklass på torrdräkt är mest prisvärd?
All information är intressant, utifrån att vi är totala noviser när det gäller torrdräkt.