Torråkning

Backar

Har sett på TV när Thomas Gustavsson tränar på samma sätt men utan lina. Istället gör han samma rörelse genom att gå sidledes uppför en brant backe. Misstänker att det är kurvåkningen man tränar på detta sätt. Har även sett (på TV) Thomas G använda en "slideboard" dvs ev bred blank planka med stoppklossar i var ända. Sedan utför man skridskorörelsen genom att glida fram och tillbaks på plankan med nån slags plastmockasiner på fötterna. Undrar förresten om det inte var Thomas G som uppfann slideboarden?

En sån här menar jag:
SlidebordNy.jpg

En kompis som då var hockey-spelare byggde enkelt en slideboard av en skiva formplywood med påskruvade reglar i ändarna. På den körde han med raggsockor på fötterna. Funkade utmärkt för hans barmarksträning i alla fall
/Oscar

Alternativ till torrträning

I brist på sjöisar spelade jag idag bandy med mina tre pojkar på en ordinär bollplan - med mina hällösa 45 cm-skenor på fötterna.

Det kanske låter som en rysare. Men det var faktiskt en nyttig erfarenhet. Man tränar både balans och skär. Man lär sig att saxa, åt båda håll, att starta och stanna fort, att väja, att hålla balansen vid oväntade manövrer. Kort sagt: intensiv teknikträning!

Dessutom: Den träningen kan man inte få med blades!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg