Torkad lövbiff

Hej!
Håller som bäst på och förbereder årets vandring, den blir litet tidig i år.
Tidigare år har jag testat att torka köttfärssås det gick alldeles utmärkt.Årets nyhet skulle bli torkad lövbiff. Nu har köttet legat i ugnen ca 13,5 timme. Visst är det läderartat men fortfarande är strimlorna litet sega. Skall det vara så eller gäller det att få det helt hårt?? Marinerade köttet först, lät det rinna av och väldigt litet marinad har hamnat i långpannan. Det skall visst vara tecken på att smaken blir kvar?
Hjälp hur länge till skall det stå?? Alla snabba tips mottages tacksamt!
Yvonne

Tackar! Då är ugnen avstängd. Imorgon fortsätter jag med köttfärs och sen blir det nog litet grönsaker också. Man blir lätt inspirerad av alla entusiaster!
Yvonne

tips

Låt lövbiffen få dra riktigt länge innan du tillreder/äter den. Annars blir man ganska trött på lädersmaken ;)

Japp, har faktiskt en helt tät plastburk med i ryggan. Den brukar fyllas med kvällsmat och vatten vid em. tid för att sen "ligga till sig" under em-kvällsvandringen.
Blötlagt och klart då man kommer fram! Med lövbiffen startar jag blötläggningen litet tidigare efter Ditt tips. Tackar!
Yvonne

Jag har faktiskt gett upp det där med lövbiff eller liknande kött. Är alldeles fantastiskt slarvig med att lägga blötlägga i tid. Brukar resultera i att varje köttbit får tuggas 300 gånger för att bli sväljbar, blääääh läder smakar trist efter ett par dagar...

jakobg; sa:
Brukar resultera i att varje köttbit får tuggas 300 gånger för att bli sväljbar, blääääh läder smakar trist efter ett par dagar...

Håller nästan med. Den torkade lövbiffen gör sig bättre om man äter den torr som "tilltugg", tycker jag.
Inte alls dumt att tugga på medan man går.

hur klarar man biffen?

Vonsan; sa:
Hej!
Håller som bäst på och förbereder årets vandring, den blir litet tidig i år.
Tidigare år har jag testat att torka köttfärssås det gick alldeles utmärkt.Årets nyhet skulle bli torkad lövbiff. Nu har köttet legat i ugnen ca 13,5 timme. Visst är det läderartat men fortfarande är strimlorna litet sega. Skall det vara så eller gäller det att få det helt hårt?? Marinerade köttet först, lät det rinna av och väldigt litet marinad har hamnat i långpannan. Det skall visst vara tecken på att smaken blir kvar?
Hjälp hur länge till skall det stå?? Alla snabba tips mottages tacksamt!
Yvonne

Hej!
Berätta gärna mer i detalj hur du har gjort och i vilken ordning. Ska man marinera, strimla, steka och sen torka. Eller?
/Per

Appropå torkad mat!

Är det någon som har några bra tips på länkar där man kan hitta recept på egen-torkad mat.
//Peter

Jag föredrar att strimla upp lövbiffen och göra en torkad biff stroganoff av den, avnjutes lämpligen med potatismos, gott, snabbt och kort koktid.

Torkas ca 50 timmar i ugn på låg värme (helst på vintern, då slösar man inte energi)

Re: hur klarar man biffen?

skånepågen; sa:
Hej!
Berätta gärna mer i detalj hur du har gjort och i vilken ordning. Ska man marinera, strimla, steka och sen torka. Eller?
/Per

Såhär gör jag:
Råvaror (6 port)
1 kg lövbiff, 2 dl olja, 6 vitlöksklyftor, 2 dl vatten, 1 msk tomatpuré, 1 pressad citron, 1 msk fransk senap, basilika och svatpeppar.
Beredning:
Marinera lövbiffen en natt i de andra råvarorna.
Tror att jag sedan strimlade biffen, alt gör det innan marineringen. Bred ut kötten på en luftig yta, tex ett grillgaller. Torka ca 16 tim i en 50 gradig ugn med luckan på glänt. Sätt en sked i lucköppningen el likn. så står luckan lagom öppen.
Tillagning:
Själv tar jag med mig en TÄT plastburk som jag blötlägger köttet i under em. Sen får den ligga i ryggan tills det är dags att laga middag. Koka köttet i blötläggningsvattnet tills det känns klart. Spadet, eller åtminstonde delar av det,använder jag i bearnaisesåsen eller att hotta upp pulvermoset med.
Har själv hittat receptet på forumet. Tycker det funkar jättebra och är GOTT.
Lycka till!
Yvonne

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg