Toppturshistoria från 60-70-tal

Jag tänkte höra om det är någon som har koll på vad för slags ryggsäckar som användes för toppturer (motsv) på 60-70-talet. Ryggsäckarna var ju rätt simpla på den tiden. Var det ramryggsäckar som användes eller hade softpacken kommit då? 1967 uppfann ju Greg Lowe säcken Expedition som påstås vara den första säcken med integrerad ram. Men vad användes i Skandinavien och Alperna?
 
Små typ päronsäckar fanns t ex från Bergans och Haglöfs samt ABC.

Klättersäckar med eller uppstagning i ryggen med lattor fanns i varje fall på 60-talet i alperna.

Varför frågar du?

Bildbevis kanske du kan hitta i gamla tidningar och årsböcker från t ex fjällklubben friluftsfrämjandet DNT STF etc.

Bilden nedan googlade jag mig till.

Thure
Screenshot_20240819_092359_Google.jpg
 
Senast ändrad:
Blev lite fundersam och nyfiken bara, toppturer har man ju gjort länge men vad för utrustning man hade då hade jag ingen aning om. Har sett några gamla bilder när Karrimor Alpiniste och Lowe Alpine säckar användes på stora expeditioner men vad hade "svensson" som gick upp på toppar i fjällen. Kanske är det som du säger man hade små päronsäckar typ Bergans och Haglöfs.
 
Man hade nog ofta inte så många olika säckar utan använde samma på vandring som vid skidåkning. Men gärna en liten säck på dagsturer. T ex typ packpåse med enkla axelremmar.

Thure