Hihi, jag visste att diskussionen om orange föremål i förgrunden skulle komma upp... Precis som de som envisas med röda Hilleberg (OBS: jag bad INTE om en upprepning av den evighetsdebatten!)
Saken är väl som vanligt den att man anpassar maten efter mun: ska man upp på kebne i fint väder med goda vänner så kanske man vill sitta på toppen med en orange påse och varm mat. Inte heller är ju den toppturen så "på gränsen krävande" att man inte fixar den för att man packat ett kilo extra skrot i ryggsäcken. Om man å andra sidan t ex snålar på vattnet för att kunna få med sig kök mm tycker jag man ska tänka om.
Maten man har med är ju dels för att orka gå på i högt tempo (ingen svälter ihjäl på en topptur i svenska fjällen, men man fungerar långsamt om man måste gå på lagrat fett) och dels för att det är mysigt! Båda dessa sakerna sammanfaller för mig i tex Snickers, inte i couscous med pastasås...
Andra gånger gör man ju en mer riktad tur, tar en topp för att sen fortsätta eller återvända till ryggsäckarna som ska gås vidare med under dagen, istället för till ett "basläger". Kanske ser vädret smålurigt ut eller man har bråttom av någon anledning (t ex att det är kallt) och då kanske en väldigt lätt packning gör jobbet bättre. Själv prioriterar jag alltid drickat eftersom det kan vara svårt att hitta högre upp, så
-vätska (rent vatten resp nåt slags blandad dryck), knölbara flaskor som platypus är bra, så slipper man bära tom volym med sig ned
-regnjacka och vindbyxor
-mössa, ev vantar
-värmetröja (ibland inte, mössan ger mer värme per vikt!)
-torrskaffning (runekaka, Digestive, mackor, choklad, jordnötter, whatever)
-karta+kompass
Om jag vet att det blir toppturer har jag oftast med en toppturssäck, en trimmad löparsäck på 25L / 300g. Det finns betydligt lättare men jag är för snål för att köpa en sån...