Topptur med barn!

Såg avsnittet från Sylarna i "expedition vildmark" tillsammans med min son på 8år, och både han och jag lockades mot topparna.

Är själv van telisåkare och har gått endel på tur, sonen ganska van alpinåkare men mindre van på sina turskidor, http://www.asnes-ski.no/barneski2005.htm

Vad finns det för erfarenheter, finns det rando-bindningar i juniorstorlek osv. eller ska jag locka honom med telisteknik i stället

Vi hoppas på snö på hemmaplan för träning och får se om det kan bli en tur till Storulvån till påsk :)

mvh Zacke

ps. finns det andra i liknande tankar, hör gärna av er
 
Hej!

Jag har varit med och gått med en pappa och hans två barn här i alperna och de är båda runt 10 år. De har använt randonee utrustning som var anpassad för dem, men jag vet inte riktigt vilken modell, etc. Jag kan lova att det inte varit några problem med dem och de har plöjt på, men det är säkert beroende på man är som person.

Han hade även med sig ett rep för att kunna hjälpa till om det blev för jobbigt. Sedan skulle säkert någon vuxen till vara bra att ha till hands genom lavinriskerna som kan vara.

- Christian

Ps. Dessa barn kommer nog att vara riktigt 'starka' om de forsätter framöve. DS.
 
Börja inte för tidigt

Barn är mycket olika det kan jag se på mina tre. Vissa är kortdistansare andra bara mal på i all oändlighet.

Att gå upp på en topp och ha ett tydligt mål är å andra sidan kul för de flesta. Det som är trist är att vara påtagligt mindre eller svagare i en grupp. Därför lättare med en grupp jämnåriga barn än med en syskoskara där den yngste ofta tappar sugen.

Mellan 8 och 10 år börjar många barn tycka att sådana här aktiviteter blir roliga.

Utrustningen är inte så viktig barn, kan ha roligt på vanliga löparskidor med SNS-bindingar. Enklare telisskidor och dito pjäxor är nästan overkill.

Thure
 

Liknande trådar