Gamla toppstugan är kung!
Kebnekaise kan vara en lärorik upplevelse för många. Som jag förstått av de andra inläggen så har de fina (på min tid då! ) toppstugorna blivit allt slitnare med åren. Jag tycker ändå att det är ett bättre alternativ att bestämma sig för att vista sig i någon av stugorna ( den som inte har stått öppen, förslagsvis ) och skippa bärandet av onödig utrustning ( tält ) jag rekommenderar dock ett funktionellt vindskydd!
Sista turen jag gjorde på keb blev en minnesvärd resa då vi fick ett oväntat skitväder över oss. Med kompassen i hand plumsade vi oss fram i nollsikt och passade oss för den "lilla" avsatsen ovanför östra leden. Med ett leende tog vi oss till den gamla stugan som vi hade betalat hela 40 riksdaler för att få natta i.Till våran sedvanliga tur fanns där denna dag ingen ved att elda med, och innetemp. stod på 23 minus, men vad gör väl det för ett par barkade norrlänningar som vi.
Det var bara att klä av sig naken och chocka kroppen lite så upplevdes det litet skönare senare, när kläderna kommit på igen. Vi tog oss en rejäl måltid med hjälp av snuskburken och kröp ner alla 3 i en av slafarna, som vi klädde med alla 18 filtarna!!! Den som fick turen att ligga i mitten hade det gosigt o varmt, däremot kan jag påpeka att så var inte fallet då man låg ytterst och i bästa fall fick unna sig en snabb flukt av dessa filtar.
Men hur hårt det ändå kunde upplevas i de värsta stunderna, så var det alltid värt allt detta för att än en gång få stå på toppen av denna ( lilla ) men ej oförglömliga bergstopp
Keb är kung!
- Och du, glöm ej att skida inne i Toulpagaurdi!
M.v.h
W.