Toppsäkra klätterträd

Hej
Jag har en gran som är på gång att bli ett klätterträd.
Hur gör jag smidigast för att toppsäkra när det är dags för barnbarn att klättra?
Säkringsplatsen är ca 16 meter upp.
Kan klätterrepet hänga på plats, redo att klättra, under ett halvår?

Hej
Jag har en gran som är på gång att bli ett klätterträd.
Hur gör jag smidigast för att toppsäkra när det är dags för barnbarn att klättra?
Säkringsplatsen är ca 16 meter upp.
Kan klätterrepet hänga på plats, redo att klättra, under ett halvår?
Jag är ingen klättrare men har gjort nästan 2000 fallskärmshopp och i den världen gäller att utrustningen ska få så lite solexponering som möjligt pga att solen försvagar materialet. Det handlar ju om ens liv...

Jag utgår ifrån att det är samma sak i klättervärlden, där man inte låter utrustningen ligga i solen mer än nödvändigt.

16m höjd är tillräckligt för att man ska dö, så jag skulle inte låta ett klätterrep vara permanent ute för solexponering. Vet inte om man får någon förvarning när ett klätterrep bör bytas ut.

En bärlina på en fallskärm ger ingen förvarning, utan bara smäller av helt plötsligt.
Det är sällsynt att det händer och det går i 99% av fallen att landa skärmen ganska säkert ändå.

MrP, dina fallskärmspreferenser är inte riktig relevant här, eftersom det är rejäla skillnader i material som används.
Nuförtiden har de flesta klätterrep UV skydd. Dessutom är det kärnan i repet som står för hållfastheten och den är skyddat. Ett halvår är ingen stor grej för ett klätterrep som skall användas för toprope säkring. Däremot skulle jag inte använda repet efteråt för vanligt klättring.

Fukt, frost och torka, djur som kan gnaga på repet, kåda på repet mm. Avsiktligt sabotage hoppas jag vi slipper.

Att sätta upp det inför varje klättring ger enligt mej en bättre kontroll precis före användning.

Jag hade inte låtit repet hänga ute när det inte används. Torrt och svalt är väl råden för förvaring av det mesta i textil man klättrar med.

Ditt val och din konsekvens.

/Patrik

MrP, dina fallskärmspreferenser är inte riktig relevant här, eftersom det är rejäla skillnader i material som används.
Nuförtiden har de flesta klätterrep UV skydd. Dessutom är det kärnan i repet som står för hållfastheten och den är skyddat. Ett halvår är ingen stor grej för ett klätterrep som skall användas för toprope säkring. Däremot skulle jag inte använda repet efteråt för vanligt klättring.
Okej, så min jämförelse var helt fel pga att klätterrep är konstruerade på ett helt annat sätt än linor till en fallskärm. Visste inte att det finns UV-skyddade klätterrep....

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
melkon Toppsäkra Klättring allmänt 4

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg