Topprepsutrustning

Hej!

Jag tänkte införskaffa mig all utrustning som behövs för topreppsklätring till nästa löning. Jag har i dagsläget skor,sele och repbroms. Jag har en budget på 5000-8000 tusen och undrar nu om någon vet butiker som säljer en färdiga paketlösningar eller helt enkelt kan rekommendera VAD och VAR jag bör handla för att få säkra grejor inom denna prisklassen.

Tack på förhand!
 
Din budget räcker långt för topprepsklättring.
Ett forumistiskt svar vore kanske att "du bör satsa typ hälften på att gå en kurs i klippklättring".

Ett annat forumistiskt svar vore kanske: köp ett rep, en handfull skruvkarbiner, 10 m statiskt rep, samt lite slingor. (2 500 kr) Sen är det bara att köra...

Det faktum att du ställer frågan indikerar i viss mån att du inte har tillräcklig kunskap själv för att rigga topprep osv, så nummer ett är nog ändå att inhämta kunskaper på något sätt. Du kommer att få fler svar här, det finns gamla trådar osv. Det finns även böcker om klättring och det finns kurser.

Har du grönt kort för inomhusklättring så är det alltid en början, och med lite råd och anvisningar från kamrater, lite inlästa kunskaper osv, så bör du kunna ge dig ut med en kompis på samma nivå som du om ett tag.

Har du inte grönt kort för topprep, så känns det kanske som att du bör vara ytterligare ambitiös i att inhämta kunskaper.

Man kan nog säga som så, att när du har så mycket kunskaper som du MÅSTE ha, så kommer du att veta vad du behöver köpa för att topprepa. Se till att du VET detta, och att det inte är nåt du läst på ett forum, eller nåt du räknat ut helt på egen hand. I det senare fallet kan det ju funka, men det kanske bara är så att du kommit fram till nåt utifrån vad du fått höra att du behöver inhandla.
 
I princip vilken butik som helst har säkra grejer in om dina prisramar. Paket kanske saknas eftersom du redan har den personliga utrustningen. Det du behöver är

- ett dynamiskt rep 60 m, gärna grövre än 10 mm - 1300-2500 kr
- ett statiskt rep 20 m - 600 kr
- två slingor 120 cm - 250 kr (köp lite bredae nylonslingor, inte de tunnaste, för topprep)
- 5 skruvkarbiner - 700 kr (tre av dem kan gärna vara av den mindre sorten)
- kilset - 1200 kr (rekommenderar DMM Wallnuts, men folk tycker olika)
- ev (men inte nödvändigtvis) några kamsäkringar, tex Black Diamond Camalot #0.75, 1 och 2 - 2300 kr
- och så hjälm så klart...
- bra att ha: repskydd

Reatips finns i en annan tråd här på Utsidan! AddNature är alltid värt att kolla, men andra europeiska webbutiker är också kanon, tex TelemarkPyrenees. Prylarna är oftast de samma. I Göteborg skall du definitivt besöka Fjällsport lajv och få råd och tips.

Lycka till därute!
 
Följande räcker gott där jag håller till:

Ett dynamiskt rep 60 m 1500,-
Ett statiskt rep 20 m 600,-
Gummimatta att skydda det statiska repet med 50.-?
2 skruvkarbiner 300,-

Summa: 2450,-

Jag sätter alltid upp topprep genom att knyta det statiska repet runt ett fett träd långt från kanten, dra det statiska över kanten, slå en åtta i det, klippa två skruvisar mot varandra och klippa det dynamiska repet i skruvisarna. Har jag mycket rep över så slänger jag den andra änden runt ett träd/stenblock till.

(Om sanningen skall fram så topprepar jag i princip aldrig - då jag tycker det är absurt tråkigt, så ta det jag säger med en nypa salt. Men under 17 års klättring har jag använt kilar/kammar för att bygga toppankare vid topprepsklättring ungefär 3 gånger.)
 
Mezzner:
På forum får man förvänta sig att få "forumistiska" svar. Som du läste mellan raderna är jag väldigt ny. Jag har grönt kort och klättrat inomhus dock bara byggt topprepsankare utomhus engång tidigare. Ska följa ditt råd och ta utomhuskurs till sommaren. och har budgeterat för det med :)

johnliungman och achtminus:

Tackar för svaren. Där jag har tankarna på att klättra finns bra träd att bygga ankare vid så kilar/kammar behövs nog inte till en början med. Nu har jag fått en klar prisbild och det ser ut som att man kan komma undan ganska billigt och letar vidare på utrustning i Reatips tråden ni nämnde.
 
Jag ser att du bor i malmö, och antar då att du tänker dig kullaberg som scenen för dina äventyr.
Isåfall räcker achtminus förslag inte särskilt långt.
Det är (med få undantag) bara enstaka leder på nordsidan som kan toppas med så lätt rack, och då gärna i det övre registret.

För att klara av de lättare klassikerna på sydsidan krävs ett kilset och gärna en handfull kammar i medelstorlek.

Men viktigast av allt: Kunskap!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kraften Topprepsutrustning Klättring allmänt 32

Liknande trådar