Topplistan bilder

Jag är inte ute efter exponeringen i sig, men jag upptäckte att en av mina bilder har ett betygsgenomsnitt på 4,6 efter 5 röster, men finns inte med på topplistan, trots att där finns bilder med ett lägre genomsnitt.
Något som jag säkerligen inte är ensam att "drabbas" av?

Mvh
Lars

clindh

Forumvärd
Jag har labbat lite med det där; det är ju lätt att få 5.0 på en bild om en person röstat - men är det betygen mer "värt" än om man fått 10 st 5:eek:r och några fyror på sin bild och därför ett lägre medelbetyg?

Det finns två topplistor för betyg; den första varianten sorterar på betyg, sedan antal röster.
Den tar dock endast med bilder med fler än 5 röster för att undvika "högt betyg vid få röster"-effekten - det är väl därför dina bilder inte kommer med tex.

Den andra listan "Högst betygsatta bilder TEST" räknar istället ut en poäng baserat på antal röster x medelbetyget. Högst poäng kommer först då.

Måste tillstå att jag suger på matte och statistik, om vi har en läsare som kan sånt här och har förslag på en alternativ, mer rättvis algoritm så tipsa gärna!

Vad som är rättvist kan väl diskuteras i det oändliga...

Din TEST-algoritm ger ju väldigt stor vikt åt antal röster snarare än betyg.

Kan inte påstå att jag kan speciellt mycket om det här men jag lämnar ändå ett förslag:

'medelbetyg' * ('antal röster' - 1) / 'antal röster'

En bild med endast en röst kommer inte upp på topplistan (resultat = 0), två röster ger halva medelbetyget och sedan närmar sig resultatet medelbetyget ju fler röster som finns.

Min tanke är att man vill filtera bort bilder med få röster, men låta betyget dominera för bilder med många röster.

/Pär

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg