Toppkors i alperna

Kan någon historien bakom korsen som pryder många av alpernas toppar? Alla tips om var jag kan hitta information och historik mottages tacksamt.
/Tommy

Antagligen pga ljusfenomenet!

Tja

Förutom att markera och sprida regionens religionsuppfattning får man en fräck effekt när man slänger upp metallskrot på höga toppar. Den fräcka effekten brukar på engelska kallas för "St Elmo's Fire". När oväder är på gång in kan korsen börja "glöda", något som säkert ökade på gudfruktigheten hos folket förr om åren!

När åska är på gång byggs elektriska fält upp mellan himmel och jord. Fälten är som kraftigast runt spetsiga metalliska objekt. Om fältet är kraftigt nog exciteras luftmolekylerna runt metallobjektet. De exciterade molekylerna frigör sin energi genom att utsända ljus. Vips så verkar objektet glöda.

Hörde nåt om att sjömänn förr i tiden trodde att ett helgon ville förvarna om att blixtnedslag var på gång. Naturligtvis är det ett utmärkt varningstecken men det har dock väldigt lite med Saint Elmo att göra...

Nu finns av naturliga skäl inte så gott om sjömän i Alperna men jag har ändå hört att fenomenet fått namnet av sjömän.
/Mattias
[Ändrat av mattiase 2001-12-20 kl 16:02]

Re: Antagligen pga ljusfenomenet!

mattiase; sa:
Tja

Förutom att markera och sprida regionens religionsuppfattning får man en fräck effekt när man slänger upp metallskrot på höga toppar.
[Ändrat av mattiase 2001-12-20 kl 16:02]

Det första stämmer nog bra, men det andra vet jag inte. De flesta kors är ju faktiskt gjorda i trä...

Ofta kan man ju läsa lite fakta om toppen på korsen, vem som var "först" att bestiga toppen (inte sällan var det en klätterglad munk), höjd över havet mm.

/stefan

Även i Sverige

Hej!

Om jag inte minns fel, finns det ett kors även på en topp i den svenska fjällvärlden.

Det är Sanjarcohkka, utefter Kungsleden vid Kaitumjaurestugan, som fått denna prydnad. Tyvärr känner jag inte till varför, eller någon historia kring det.

M v h
Bert

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg