Toppjakt?

Hej,

Jag undrar om nån kan rekommendera en bra kailber för toppjakt, både ripa och skogsfågel?

Tacksam för svar!

Att fråga efter en bra kaliber är som att fråga efter en bra religion. Beror på vem svarar. Det är en avsevärd storleksskillnad mellan en tjädertupp och en liten fjällripa så ska du ha en kaliber för båda är nog 22hornet eller 22WM bra val.

Kan nog vara så att folk har en religös inställning till både det ena och det andra... :eek:) Själv skiter jag i vad det heter, bara det funkar bra, är lätt samt är lätt att få tag i ammo...

Jag har funderat på 22hornet, men kommer inte ihåg vilken klass det är? För ripa är det väl klass 3 o 4 som gäller? Medan tjäder kräver minst klass 3? Det var flera år sedan jag hade en aning om var kursböckerna i jakt tagit vägen....

Toppfågel blir ofta på längre avstånd och med tanke på att träffområdet är litet så bör du ha en kaliber som har en flack kulbana för att förbättra träffchanserna.
Jag skulle titta på kalibrar från 222REm och uppåt om det är toppfågeljakten som är prioriterad och med fullmantlad kula så fungerar den även på ripa om man skulle vilja det. Tänk dock på att 222Rem och uppåt inte är tillåten för fjälljakt på ripa.

En vildkisse till .22 Hornet kanske? Nämligen .22 K-Hornet, funkar med vanlig .22 Hornet ammo vilket gör den till klass 3 och med K-Hornet ammo är den klass 2.

Skulle fortfarande hålla mig till en standardkaliber som 222Rem istället för någon form av wildcat-patron för att förenkla ammunitionstillgången.
222Rem är dessutom en patron som normalt sett skjuter väldigt väl, klart bättre än vad de flesta skyttar klarar av så för toppfågeljakt och generell småviltsjakt har jag svårt att se vilken kaliber som skulle vara bättre om det inte är rådjur eller större man ska jaga.
222Rem fungerar på rådjur även om jag själv använder 308Win numera eftersom jag inte har någon klass 2 bössa.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
s022vq Toppjakt!! Jakt 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg