Toppfiske

En liten nyårsfundering:
När jag i dessa dagar skidar omkring över snöklädda hyggen och myrar på jakt efter toppfågel inser jag vilka djupgående likheter den aktiviteten har med flugfiske.
Toppjakten, då man vitklädd från luva till känga beväpnad med sin vitmaskerade studsare, inskjuten med specialpatroner med kall och varm pipa, skidar omkring timme efter timme och njuter av den underbara naturen.
Någon gång ser man en korp eller en spillkråka.

Flugfisket, då man i fullt utstyr med andningsvadare, vadarkängor, flugspö med alla tillbehör ner till finaste Froghair timme efter timme njuter av den underbara naturen. Någon gång får man upp en harrstackare som går att tänja till lovlig storlek.

När man njutit färdigt åker man hem och planerar för nästa tur.

Är det bara två olika sätt för den överciviliserade människan att få utlopp för sin nedärvda jaktintinkt utan större risk att behöva bloda ner sig?
Golf lär kunna vara ett annat alternativ.
Det kan väl ändå inte vara för att skapa en ursäkt att hålla sig hemifrån???

(Själv jagar jag också fågel med stående fågelhund, och om man inte laddar bössan och lossar skott förrän både hunden och fågeln gjort precis allt efter regelboken så blodar man inte heller ned sig så ofta ...)

Men alla ni andra i detta forum som drar STORFISK hela tiden förstår förstås inte vad jag svamlar om ?

Jag var på kurs en gång och när det var dax för sedvanlig presentation inkl fritidsintressen var det inte tillåtet att säga vad man ägnade sig åt på fritiden, enbart vad intresset gav en.

Det intressanta var att i stort sätt samtliga svarade komma ut i naturen, vara med om något annat än vardagen, träffa goda vänner, fysisk aktivitet etc

När vi nästa varv fick avslöja vårt intresse kom det jakt, fiske, golf, hockey, utförsåkning, klättring, boule mfl tillsynes helt olika aktiviteter.

Det där gav mig en funderare på vad som styr ens intressen egentligen - det kanske inte är så komplicerat som man ibland tror?

Jag tror att det är väldigt komlext och inte har så mycket att göra med nedärvda anlag vilket jag anser är en förenkling.

Det finns nog många skäl som grumdlägger ett intresse där vissa är mer uppenbara och andra är mer dolda och svåra att komma underfund med.

En del gör jag själv, annat gör jag med andra. En del är mer äventyrligt och präglat av action, annat mer lungt och präglat av harmoni.

I grund och botten så handlar det om någon slags stimulans vilket uppenbarligen ger belöningar.

Det som folk säger är skälet är nog bara en del av sanningen. De flesta verkar inte ha en nyanserad bild av varför de gör saker. Det krävs nog tid och självinsikt för att få någon slags koll.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg