Topp turer i södra Norge

Hejsan
Misstänker ni sitter och svättas i sommarvärmen, och endel av gör säkert som jag: tänker på snö, kyla och skidor. Tanken är den att ta bilen ifrån Göteborg över helgerna i höst/vinter för att få bra skidåkning. Så jag undrar om det är någon som har lite förslag, tankar och ideer om toppturer.

Hälsningar Leif

Väntar...

...med spänning på bra tips jag med! Bor i Lidköping och vill börja ta mig till nåbaraöverenhelgsnöbeklädda höjder så snart det går! Längtar efter både längd- och utförträning.

Jotunheimen..

..besökte Glitterheim i somras... dit vill jag tbx någon vinter... Glittertind är som gjort för att relativt enkelt bestigas med skidor.. :)

Guest

Gäst
Hello

Hej!

Jag längtar också efter snöklädda fjäll trots den goa värmen. Jag har varit på en del toppturer i södra Norge som lyckligtvis inte ligger så långt ifrån Göteborg. Jag rekommenderar Jotunheimens dramatiska landskap eller Hemsedal om du vill ha närmare till liftar om vädret blir dåligt. Jag hänger gärna med norröver i vinter. Jag åker bräda och går uppåt på snöskor. Vad sägs om en tur kring nyår?

/Fredrik

Väntar mest!

Hej,

Kul att läsa att det är fler som tänker som jag! Bor i Huskvarna och ser fram emot bra tips på skidåkning i södra Norge. Hänger gärna med om någon i närheten ska åka på topptur i grannlandet.

OLLE

Komma ihåg

Tackar så mycket för svaren. Nu återstår några små enkla frågor: var får man tag i kartor över Jotunheim och Glitterheim. Funkar det med en väl sorterad bokhandel och vad kan det kosta? Behövs det någon form av special utrustning över det normala.

Japp, Fredrik det ska jag lägga på minnet, och höra av mig när tiden kommer. Dock arbetar jag över nÿårshelgen :-( (blir rätt svårt att byta bort...) så det får bli helger innan och efter.

Hälsningar Leif

Guest

Gäst
Toppturer i Norge

Hej alla topptursintresserade!

Jag och Anders Sjöberg funderade på att starta en offpist/toppturs-klubb här i Göteborg men eftersom Göteborgs skidklubbs alpinsektion redan finns tänkte vi gå med där. De har dessutom en fjällstuga i Funäsdalen som har mycket bra offpiståkning och fina orörda fjäll i närheten. Måndagen den 9 september kl 18.30 har de alpingympa i Schillerska gymnasiets gymnastiksal vid Vasagatan så vi tänkte smyga med där. Ta med träningskläderna och häng på!

Vad gäller kartor över Jotunheimen går dessa att beställa via bokhandeln men jag har de som behövs. Jotunheimen har fantastiska möjligheter till toppturer i helt orörda områden eftersom norrmännen är mer restriktiva vad gäller skoter och helikopter.

Specialutrustning för offpist- och toppturer är lavinsändare (2000 kr) spade (600) och sond (500). Åker du telemark behöver du stighudar och åker du slalom behöver du haute route-bindningar. Vet inte vad de kostar eftersom jag åker bräda och ibland går upp på snöskor (1500). Till listan vill jag lägga en bra bok om laviner men den går att låna på biblioteket (0 kr)

/Vi ses!

Utrustning

Jo. Spade, lavinsändare och stighudar brukar jag ta med mig... de går lite långsamt uppför annars :) Tänkte nog närmare på speciell klätterutrustning och liknande saker. Hur är det med övernattning i området? Stuga eller tält?

Hälsningar Leif

Guest

Gäst
Utrustning

Hej igen

Klätterutrustning för toppturer skulle kunna vara en isyxa som är suverän att ha ner det blir riktigt brant. Klättring brukar jag dock undvika utan försöker följa den minst branta vägen upp för att mininera lavinrisken. Större problem i Jotunheimen är glaciärerna som kräver en hel del utrustning och kunskaper om kamraträddning. Vi brukar dock lyckas med att gå runt glaciärerna.

Vi brukar bo i stuga när vi gör toppturer. Vid en tur till Oxtindarna i norra Norge bodde vi i tält men det blev betydligt mer att bära så jag föredrar dagsturer med en härlig bastu och middag på kvällen.

/Fredrik

Alla andra svar skrevs i augusti men..... Ett område inte långt ifrån Jotunheimen som ej får glömmas bort är Rondane. Där kan man bo på ex Rondvassbu, eller tälta. Det som är bra där är att man nästan inte behöver gå någonting på platten innnan man börjar själva bestingingen. Många toppar. Ligger på en högplatå ovan trädgränsen (på gott o ont).
Här finns även många som går med randonne utrustning.

Ett bra alternativ till Jotunheimen tycker jag. Det går dock inte att komma ifrån att Jotunheimen är det mest alpina området.

/K
[Ändrat av Kroppe 2002-11-26 kl 11:54]

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg