Hej! Jag är en ca 50-årig tant som har upptäckt fjällen "på äldre dagar". I år ska vi gå Kebnekaise runt (Vistas, Nallo etc) på ca 1 vecka. Jag är inte längre helt ung och knäna är lite sisådär. Skulle inte hinna med att knalla upp på Kebnekaise, jag går för långsamt. Läser Calazo-böcker om fjällområdet i Norrbotten, det är många fina förslag på toppturer. Men böckerna är skrivna av en atletisk alpinist. Det som är "medelsvårt" för honom kan vara annat för mig. Plus det här med höjdrädslan ocksä.
Nu till frågan: vad är er favorittopp? (Här i norr). Den får inte vara alltför krävande. Jag kan med viss smärta och möda klättra upp på t ex Ryfjället i Tärnaby. Men när jag ser bilder där någon står bredvid en flera hundra meters avgrund så säger jag bara nej tack. Utmaningen måste vara rimlig, inte farlig eller alltför skrämmande. Ingen balansering längs en toppkam, eller scrambling med 200 m fall strax under. Tack på förhand!
Nu till frågan: vad är er favorittopp? (Här i norr). Den får inte vara alltför krävande. Jag kan med viss smärta och möda klättra upp på t ex Ryfjället i Tärnaby. Men när jag ser bilder där någon står bredvid en flera hundra meters avgrund så säger jag bara nej tack. Utmaningen måste vara rimlig, inte farlig eller alltför skrämmande. Ingen balansering längs en toppkam, eller scrambling med 200 m fall strax under. Tack på förhand!