Topologiska Kartor?

Hejsan,

är det någon som vet vart man kan få tag i faktiska fysiska topologiska kartor i hög upplösning med Lat/Long på? Jag behöver få tag i kartor över Västra Götaland, men även över delar av Afrika och Mellan Östern.

Den GPS enhet jag använder ger enbart Lat/Long verkar det som (Germin GPS Plus II).

Jag sökte på "Topologisk" och "topologiska" men hittade inte mycket här på Utsidan, så jag hoppas att jag inte kommer att få gamla tomater kastade på mig nu för att jag frågar något som säkert redan har frågats, besvarats och blivit tråkigt vid detta laget.
 
jsjoholm; sa:
Jag sökte på "Topologisk" och "topologiska" men hittade inte mycket här på Utsidan, så jag hoppas att jag inte kommer att få gamla tomater kastade på mig nu för att jag frågar något som säkert redan har frågats, besvarats och blivit tråkigt vid detta laget.

Du får en rutten banan på dig.

Nu kan jag inte mycket om kartor men att tro att du skall få tag i kartor över mellanöstern och afrika verkar lite sjukt. De enda som har kartor över de områdena är militärer.

Det finns annars en välsorterad kartaffär i London.
 
crazy; sa:
Du får en rutten banan på dig.

Nu kan jag inte mycket om kartor men att tro att du skall få tag i kartor över mellanöstern och afrika verkar lite sjukt. De enda som har kartor över de områdena är militärer.

Det finns annars en välsorterad kartaffär i London.

En banan? Tja om den inte är allt för gammal så kan man alltid baka kaka på den.

Har en del topologiska kartor över Jordanien och även över Saudi Arabien. Dessvärre så finns inte den butiken som jag köpte dom kvar.

Är detta samma kart affär som ligger mellan St. James Palace Underground station och Oxford Circus Station som du tänker på?
 
jsjoholm; sa:
crazy; sa:
Du får en rutten banan på dig.

Nu kan jag inte mycket om kartor men att tro att du skall få tag i kartor över mellanöstern och afrika verkar lite sjukt. De enda som har kartor över de områdena är militärer.

Det finns annars en välsorterad kartaffär i London.

En banan? Tja om den inte är allt för gammal så kan man alltid baka kaka på den.

Har en del topologiska kartor över Jordanien och även över Saudi Arabien. Dessvärre så finns inte den butiken som jag köpte dom kvar.

Är detta samma kart affär som ligger mellan St. James Palace Underground station och Oxford Circus Station som du tänker på?

Knappast i hög upplösning eller? För mig är hög upplösning typ 1:50 000.

Har aldrig varit där. Bara hört talas om att det finns någon som är typ mest välsorterad i världen. Säker någon annan som vet.

Å jag som älskar kartor...mmm
 
crazy; sa:
Knappast i hög upplösning eller? För mig är hög upplösning typ 1:50 000.

Har aldrig varit där. Bara hört talas om att det finns någon som är typ mest välsorterad i världen. Säker någon annan som vet.

Å jag som älskar kartor...mmm

Dom var 1:50 000 skulle jag tro - jo då, Jordanien kartorna(3 stycken totalt, täcker dock inte hela Jordanien) var mycket trevlig att ha - dock lite onödig med tanke på att vi valde att följa en väg som vi visste vart den ledde, men GPS+kartan såg till att vi hela tiden kände oss säkra och trygga på vårt val och det är ju egentligen värt en del. SA kartan har jag aldrig använt. Skulle egentligen dit och arbeta men det blev aldrig något utav det projektet så den kartan ligger kvar i sitt rör.
 
Hade f ö v 1:25 000 kartor över delar utav Egypten, men gudarna vete vart jag gjorde av dom. Fick dom av min bror för ett antal år sedan.
 
Begreppsförvirring

jsjoholm; sa:
Jag sökte på "Topologisk" och "topologiska" men hittade inte mycket här på Utsidan,
Topologi är ett begrepp som brukar användas för att beskriva egenskaper i en geografisk databas, och säger en del om hur de olika objekten i databasen hänger ihop. Vanligast är en nod-länk struktur, t.ex. vägnät där det i varje korsning finns en nod som 'vet om' vilka linjer som ansluter. Då en geografisk databas oftast avser vektordata, så har databasen i sig ingen bestämd upplösning, utan det är möjlighet att lagra objekt inmätta med olika lägesnoggrannhet.

Från en toplogiskt organiserad geografisk databas kan man så småningom producera Topografiska kartor i högupplöst rasterformat eller som tryck.

Båda begreppen härstammar från grekiskans topos (plats) men med olika efterled som ger begreppen helt olika betydelse:

logos = lära
grafi = avbilda

Så, fortsätt sök men använd rätt sökord så kanske du får flera träffar.

/torbjörn
 
Mercator

Det är alltså papperskartor du vill ha? Jag har inte sett några svenska moderna kartor från Klantmäteriet som INTE har lat/long tryckt i kanten? Orienteringskartor kan sakna referenssystem, men inte lantmäteriets kartor. Rutnätet brukar vara samma som kartans projektion, ofta någon form av UTM-system, i sverige är det RT90. Om du vill ha lat long på rutnätet så ska du leta rätt på en karta med Mercator-projektion: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercator_projection
 
PR; sa:
jsjoholm; sa:
Den GPS enhet jag använder ger enbart Lat/Long verkar det som (Germin GPS Plus II).
Det står på sidan 78 i handboken hur du ändrar detta om det skulle vara ett problem.

Jag har haft både en Garmin II och en Garmin II Plus och det finns massor av kartdatum och visningsformat som min namne skriver. Fast medan jag hade dom 2 GPSerna var jag aldrig utomlands, så jag ändvände bara dd mm.mm tillsammans med WGS 84 när jag seglade, och RT90 och Swedish Grid när jag befann mig på land och på isen.


Per Brune
 
Det finns skannade ryska kartor över Afrika och Mellandöstern på nätet. Tyvärr har den tjeckiska servern där man lättast fann dem stängt.

det finns också ryska kartor gjorda av generalstaben att köpa dels skannat på CD dels som papperskartor från Tyskland och USA.

Tyska:generalstabkarten pröva google
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1
tlandstrom kartor till explorist xl Navigering 6
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
mikaelkr Om kartor Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
Crimper Kartor i tyvek Navigering 8
fluff Vilka kartor använder ni? Navigering 26

Liknande trådar