Vi skall köpa en ny cyckel till våran dottar, som hon skall ha ett tag, så det blir lite mer pengar denna gången. Jag har för mig att jag hörde om någon undersökning som TSV gjorde för några år sedan, att barn skulle ha fotbroms för att det var svårt för dom att koordinera ögat, händer och fötter. Är det någon som har erfarenheter av detta, positiva och negativa, skriv.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
tonårscyklar
- Trådstartare tjuvkil
- Start datum
Fundera också på om man skall ha utanpåliggande växeldrev. För vuxna är det ofta bättre med utanpåliggande växeldrev (mindre friktion bla). Men de kräver mera skötsel och de slits fortare än att ha växeln intetgrerad i navet (oftast 7-växlad). Jag tror att förstörda växlar är det vanligaste felet på cyklar.
Vem meckar?
Cyklar behöver underhåll och kedjeväxlar krånglar lite mer än navväxlar.
Bromsar är något man måste lära sig att använda oavsett vilken typ. Små barn har såpass små händer att vuxenhandbromsar är mycket olämpliga.
Vissa modeller av handbromshandtag kan ställas in för mindre händer det är en utmärkt funktion. Alla handbromsar kräver en hel del justering vartefter vajrar tänjs och bromsbelägg slits.
En fotbroms är lite mera tålig för brist på underhåll men den är knappast trafiksäkrare än handbromsar som är servade och där cyklisten har lärt sig hur bromsandet skall hanteras.
Ge dottern en cykel som hon vill ha så att hon använder den mycket så att du slipper skjutsa henne så mycket. Bra om hon blir intresserad av att serva hojen också.
Thure
Cyklar behöver underhåll och kedjeväxlar krånglar lite mer än navväxlar.
Bromsar är något man måste lära sig att använda oavsett vilken typ. Små barn har såpass små händer att vuxenhandbromsar är mycket olämpliga.
Vissa modeller av handbromshandtag kan ställas in för mindre händer det är en utmärkt funktion. Alla handbromsar kräver en hel del justering vartefter vajrar tänjs och bromsbelägg slits.
En fotbroms är lite mera tålig för brist på underhåll men den är knappast trafiksäkrare än handbromsar som är servade och där cyklisten har lärt sig hur bromsandet skall hanteras.
Ge dottern en cykel som hon vill ha så att hon använder den mycket så att du slipper skjutsa henne så mycket. Bra om hon blir intresserad av att serva hojen också.
Thure
Utav mina fyra ungar (9, 7, 6 och 4) så är det bara dom två yngsta som har fotbroms.
Moderna bromsar (speciellt v bromsar) tar så pass bra att den gamla sanningen om att "barn skall ha fotbroms för de är inte tillräckligt starka i händerna" inte gäller längre.
Men som Thure skrev, ge henne en cykel som hon gillar. Välj en ram som passar nu (hon skall inte "växa in i den") och var beredd på att justera sadelstolpe och styrstam om ett tag.
Undvik dom billigaste och dom dyraste cyklarna, och undvik skivbroms och heldämpning (om du inte vill lägga ut en del pengar).
Som en bekant till mig sa (ungefär): "för ungarna räcker det med broms och hjälm för att kunna cykla". Det var iofs för nybörjare/juniorer men det ligger en hel del i det.
/Mattias
Moderna bromsar (speciellt v bromsar) tar så pass bra att den gamla sanningen om att "barn skall ha fotbroms för de är inte tillräckligt starka i händerna" inte gäller längre.
Men som Thure skrev, ge henne en cykel som hon gillar. Välj en ram som passar nu (hon skall inte "växa in i den") och var beredd på att justera sadelstolpe och styrstam om ett tag.
Undvik dom billigaste och dom dyraste cyklarna, och undvik skivbroms och heldämpning (om du inte vill lägga ut en del pengar).
Som en bekant till mig sa (ungefär): "för ungarna räcker det med broms och hjälm för att kunna cykla". Det var iofs för nybörjare/juniorer men det ligger en hel del i det.
/Mattias
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg