För undvikande av missförstånd:
Man kan i TT5 (precis som i TT3) planera och redigera en resväg (via-punkter, mål och delmål samt deras turordning) utan att vara GPS-ansluten. Bara man får stopp på Bluetooth Browser!! Tillvägagångssättet att planera en resväg skiljer en hel del men det är faktiskt enklare än tidigare. Den irriterande egenskapen är att man inte själv får bestämma om Bluetooth ska vara Till eller Från. Har man valt BT som GPS sätter TT5 omedelbart igång Bluetooth. Enda botemedlet är att temporärt välja en annan GPS och slå från BT i sin PDA.
Jag har i dag kört ca 25 mil på blandade vägar, motorvägar, småvägar och storstadsgator. Tillfällighet eller inte, men i dag tog det flera minuter för TT5 att ”komma tillbaka” efter passage av en längre tunnel. Samma tunnel har passerats massor av gånger med TT3 och programmet kom tillbaka efter 3-4 sekunder. Inga konstigheter på motorvägarna.
Funktionen för att blockera vägar och områden har förbättrats en hel del men jag har ännu provat för lite i ”skarpt läge”. Det finns även klart förbättrade möjligheter att optimera rutten. Tex kan man lätt undvika en namngiven gata t.ex ”Sveavägen” eller ”Väg 76”. Man kan också på ett enkelt sätt ange en via-punkt i en färdig Rutt, dvs inte bara i en Resväg. Under ”Välj typ av rutt” kan man nu ange Snabbaste rutt/Kortaste rutt/Undvik motorvägar/Prommenadrutter/Cykelrutter/Rutter med begränsad hastighet.
Man kan inte längre ange vid vilken hastighet TT ska växla från detaljerad karta till förenklad visning, det sker vid 90 km/h, ingen nämnvärd nackdel. I TT5 går det inte ange vilken hastighet man avser att köra på olika typer av vägar.
”Ladda ned extrafunktioner” har tillkommit, ej kollat vad det innebär. Man måste ha ett konto på Tomtom men det kostar inget.
Som alltid, man måste ge sig tid. TT5 är nog rätt bra. Vissa buggar i nya versioner får man tyvärr leva med. Däremot är BT-hanteringen riktigt irriterande.
Göran Isaksson