Tolpagornibestigning

Någon som vet hur man tar sig upp lämpligast till Tolpagorni om man kommer från Singivaggi. Måste man ta Durlings led och vara tvungen att gå över kaffedalen eller kan man ta sig upp för sidan mellan Vierramvare och Tolpagorni? Vi är vandrare och har ingen klätterutrustning och vi klättrar utan packning. Den ligger kvar i Singivaggi där vi tältar.
Tommy

En känsla

Hej!

Har en känsla att man måste ta vägen via Kaffedalen och Vierramvare.

Går man den vägen är det ingen "konst" att gå upp i Tuolpagornis visserligen blockrika, men rätt beskedliga nordsluttning.

Att komma från Singivagge tror jag är för brant. Undrar om det inte är rasrisk. Jag har i och sig bara sett din tänkta väg uppifrån. Och från den positionen ser det ju alltid lite värre ut.

M v h
Bert

Tolpa

Hallo!

Lättast vägen upp är Kittelbäcken-Kittelbäcken och sedan upp mellan Vierramvare och Tolpag. dvs västra leden upp på Keb. Där Västra leden svänger höger upp på Vierramvare svänger du vänster. Sen är det bara resten kvar...

Är osäker på Durlingsled men vägen mellan Singi & Vierramvare längst med bäcken är brant och lös. Ring Kebnekaises fjällstation och snacka med Stefan eller ngn annan på Sporten så får du veta mer.

Till Tops!

Njae..

eller kan man ta sig upp för sidan mellan Vierramvare och Tolpagorni?
För något år sedan mötte jag i passet mellan Vierramvare och Tolpagorni två glada vandrare som, utan klätterutrustning, hade tagit sig upp från Singivagge. De sa att det går men att det inte rekommenderas! Och de skulle inte ta den vägen ner igen...

Dürlings led eller klyftan mellan Vierramvare och Singipakte är nog bättre. Man kan ju gå "ut" via västra leden och in i Singivagge via Silverfallet om man tröttnar på Vierramvares blockmarker. Men den vägen kan vara riskabel och har diskuterats här i flera andra trådar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg