Tjena Pellegill
Jag var tidigare själv intresserad av att köpa en tollarekajak och gjorde därför lite efterforskningar om denna kajak. (Skall sägas att jag till slut bestämde mig för en annan). Min uppfattning av tollarekajaken är att det är en väldigt stor kajak, både volymen, sittbrun och köllinje är väl tilltagna. Följaktligen passar den till en paddlare av lite större mått. Den har även en kraftig "fallos" i fören vilken visserligen bryter höga vågor bra men som också kan bli ett oönskat vingfång som gör kajaken ostadig. För övrigt verkar den vara av bra kvalitet dock helt utan deckslinor vilket gör att man själv, om man önskar ha sådana, måste fästa dessa.
Angående skedda eller roder: Jag hade själv roder förut. Under en längre tur i sommras gick detta sönder vilket ledde till att jag i fem dar tvingades paddla utan. Man vande sig snabbt! Visserligen är det lite mer fysiskt krävande i ostadig sjö, sid- och bakvågor men även detta har jag vant sig vid.
Summasumarum, låt inte det faktum att skedda eller roder ej finns hindra dig från att köpa en Tollare! Är du en stor person med önskan om att åka på längre turer är det svårt att finna en kajak som är mer prisvärd (Obs, den är ruskigt billig) Alternativen i denna prisklass är typ Point65 och Trapper mm och dessa är INTE av bättre kvalitet (har själv fått uppleva både läckande packskott, trasiga däckslinefästen och sprickor i kappelfästen på dessa!!)
Hoppas du finner en kajak som passar dig och vi ses på sjön
MVH Abbe