Tömma kajak

Hej!
Jag är nybörjare på kajak och har skaffat en Citius 55 och en Bracsa FW-paddel.
Har varit ute 3 ggr med den och vält 2 ggr.
Jag har tippat i vattnet när jag försökt köra intervall i högre hastighet (och i fåfänga slå personbästa i maxfart på gps:en :eek:) ).
Ska man kunna tippa ur vattnet ur kajaken när man ligger i vattnet med flytväst och sedan hoppa upp i den eller måste man simma in till land?
Jag tror jag läst att man ska kunna vända den upp och ner, trycka ner fören och sedan lyfta upp fören för att vattnet ska rinna ut ur sittbrunnen.
Jag har pga vattentempen inte varit så sugen på att testa detta ännu. :eek:)
Mvh
digitalis

Nästan alltid behövs en pump för att få ut allt vatten ur sittbrunnen. Lämpliga pumpar finns att köpa där kajaker säljs.

Svårt att ge bra svar på den frågan/frågorna...svaret är väl, i teorin, ja på den första och nej på den andra. I praktiken är det något annat...

Visst är det bra att kunna tömma kajaken ute på vattnet, utan att gå i land:) Lyfta fören är jag med på, men du menar väl trycka ner aktern? Nu vet jag iofs inte hur Citius 55 ser ut i detalj, men av det jag kunde se på nätet har den ett akterskott med lucka. Om du trycker ned aktern tömmer du ju fören på vatten (förhoppningsvis). Hur det fungerar i praktiken med just C55 vet jag inte, men det borde vara möjligt.

När man tömt kajaken på (mesta) vattnet, och kastat runt kajaken så att den är på rätt köl igen, är det bara att ta sig i sittbrunnen igen...ja. Lättare sagt än gjort. Övning ger färdighet, och i princip kan man ta sig upp på kajaken akterifrån och ner i sittbrunnen. I praktiken, när det går lite vågor, är det jäkligt mycket lättare sagt än gjort, för att inte säga omöjligt, för många...

Det finns många alternativa tekniker för att komma in i kajaken igen, på rätt köl o minimalt med vatten...det bästa är förstås att inte gå runt, dvs träna höga och låga stöd väldigt mycket. Eskimåsväng är förstås bra att kunna (och kul!). Kan du det, och har kapell ska du inte behöva få in något vatten även om du går runt. Får du in vatten blir det genast knepigare att hålla balansen...har du gått runt en gång är risken stor att du går runt igen med H2O i sittbrunnen. flottör och öskar/pump är bra att ha då...men förstås ändå ingen garanti.

:) Kalle G

En Citius 55 tömmer du enklast genom att trycka ner nosen när kanoten ligger på rätt köl. Då rinner vattnet fram. Sen lyfter man nosen och vrider kanoten så att vattnet som rinner bakåt kan rinna ut över sittbrunnssargen. Det är svårt att göra det när man ligger i vattnet även om jag vet några som klarat det.

När du går runt så försök att inte hänga kvar i kanoten utan "ramla ur" så fort som möjligt. Sen tippar du tillbaka den snabbt. Ofta blir det då mindre än halva höjden med vatten kvar och du kan hoppa upp igen och paddla till närmaste strand där du tömmer den ordentligt.

Här finns en video. Han har torrdräkt och flytväst så han har bra flytkraft.
http://www.youtube.com/watch?v=4MLqR0k3Lw0

Hoppas du har flytkudde fram och skott bak eller flytkuddar i bägge ändar.

Eriks

metod fungersr bäst om man står på botten. Det behövs mycket flytkraft för att klara den simmande. En kajak med skott framför och bakom sittbrunnen eller med flytpåsar kan tömmas med en annan metod från vattnet där man rycker kajaken framåt så att vattnet rusar bakåt och töms.

Men kamraträddning är att föredra på djupt vatten.

Thure

Hej!
Ska man kunna tippa ur vattnet ur kajaken när man ligger i vattnet med flytväst och sedan hoppa upp i den eller måste man simma in till land?
digitalis

Vanligtvis kommer det bara in lite vatten vid kapsejsning. Ifall kajaken gör botten upp när du trillar ur sittbrunnen, skall du försöka utföra vändningen med en snabb rörelse för att minska mängden vatten som kommer in. Vanligtvis kommer bara 2-4 liter vatten in.

Det killen i filmen kan förbättra är stödet efter att han fått rumpan i sitsen. Ifall han använder paddeln för lågt/högt stöd när han sätter sig tillrätta, minskar han risken att kapsejsa avsevärt.

Det brukar vara snabbare och säkrare att paddla in till land och tömma kajaken än att fippla med en handpump.

Om du kapsejsar när du paddlar snabbt, har du problem med motoriken. Öva distansfart för att få rörelsemönstret att sitta och försök att behålla det vid högre fart.

Tack för många bra tips!
Kajaken har akterskott och lucka: http://www.kanuk.nu/sidor/prospcitius.pdf

Kalle G: har läst på om höga och låga stöd nu, det blir till att träna på dessa.
Får lust att skaffa våtdräkt så man kan vara i vattnet en längre stund.

Erik: ja den metoden var det jag sökte! Vad lätt det ser ut på filmen, misstänker att det ligger en del övning bakom :eek:)
Bör jag alltså komplettera med en flytkudde fram? Är det för att undvika att kajaken sjunker helt eller?

thureb: "ryckmetoden" lät intressant men jag förstår inte hur vattnet töms när det rusar bakåt?

Arneri: jag är nog inte tillräckligt snabb ur kajaken alternativt vänder den för långsamt för den tar nog in runt 20l vatten. :eek:)
Du har rätt i att jag har problem med motoriken, överkroppen svajar vid farthöjning och det är lätt att sätta i paddeln lite felvinklad vilket gör att man sätter hjärtat i halsgropen. :eek:)
Jag ska som du säger nöta distansfart och försöka få in tekniken ordentligt innan jag försöker öka farten.

Har åkt på en rejäl förkylning så det blir till att teknikstudera youtubefilmer på de som kan paddla tills vidare.

Så kallad Rysspaddling brukar ge bra input för tekniken. Man tar ett rejält paddeltag på ena sidan och glider sedan långt medan man förbereder paddeltaget på andra sidan. Del bra för balansen och sen hinner man känna och tänka på hur paddeltaget blev istället för ett bara "skotta på". Den så kallade mikropausen blir då en makropaus ;-)

Du kan också köra 10 tag på höger sida och sen 10 tag på vänstersida. Att paddla med helt raka/låsta armar kan också ge lite input till kroppsvridningen. Då tvingas man att vrida på kroppen för att kunna dra. Håll inte på för länge med en övning.

På youtube finns massor för de som orkar titta. Lars med bloggen motionspaddla brukar lägga upp bra filmer (göra urvalet...).
http://bloggen.motionspaddla.nu/

Du bör ha en flytkudde fram. Den begränsar vattenmängden och gör så att kanotnosen inte gräver ner sig om du tippat och behöver bogsera in till stranden.

Och en sak till som kan vara värd att tänka på. När du ska tömma, om du tagit dig in till land, var rädd om kajaken. Vi hade en ny Citius 55 i klubben som dessvärre knäcktes på mitten. Någon välte, tog sig in till land (i det här fallet land med brygga) och försökte sedan tömma genom att dra upp kajaken på bryggan. Synd på en ny fin kajak.

Och en sak till som kan vara värd att tänka på. När du ska tömma, om du tagit dig in till land, var rädd om kajaken. Vi hade en ny Citius 55 i klubben som dessvärre knäcktes på mitten. Någon välte, tog sig in till land (i det här fallet land med brygga) och försökte sedan tömma genom att dra upp kajaken på bryggan. Synd på en ny fin kajak.

Bra påminnelse! Samma gäller om du är ute med havskajakfolk - gör INTE kamraträddning på deras vis! Kompisen kan hålla i din kanot men du ska klättra upp på samma sätt som i videolänken ovan!!! Däcket är där för att hålla vattnet ute - inte för att klättra på ;-)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg