Tömma gasflaskan

Jag undrar över en sak: När jag var ute på vandring två veckor (kungsleden från Sälen till Grövelsjön) gick det inte att tömma gasflaskan mer än ca 2/3. (Primus gasflaksa med 4-säsongsblandning, stor) och pocket-rocket. Tog en ny flaska (liten), gick bra, tills den också nått 2/3-nivån. Det som hände sen var att lågan visserligen tände, men snabbt tappade "suset" och sen bara brann lite grann. Ibland släcktes lågan också helt. (Detta även när man satt inomhus och skulle laga mat, dvs ingen vindpåverkan). Utomhustemperaturen var omkring 10 grader. Är det redan för kallt? Ibland hjälpte det att skruva på och av brännaren några gånger, tills jag kom underfund med att det inte var skruvandet utan mer skakandet som förbättrade resultatet. Sen provade jag att ha gasflaskan under tröjan en stund och det verkade också hjälpa. Är det normalt? har läst i någon tråd att gasen kan bli för kallt VINTERTID och då behöver förvärmas. Men nu var det ju en blandning som skulle tåla låga temperaturer - och 10 grader är väl inget??
 
gasblandningens betydelse?

Jag undrar en sak angående gasblandningen. Jag var ett par dagar i södra Lappland härom veckan och upplevde också stora variationer i flaskprestanda. Skakning gjorde som du säger en rejäl skillnad, och det hade även märkbar betydelse om flaskan stod i solljus mitt på dagen eller skugga på kvällen. Det står ju ungefär "4-säsongs gasblandning" på flaskan, och jag antar (utan att kolla upp det) att man med det menar att de olika ämnena man blandat har olika kokpunkt, så att en del av innehållet orkar med att förgasas även under vinterkyla (tack vare sin lägre kokpunkt). Men en vätska som förgasas även under vinterkyla borde förgasas ännu mer under sommarvärme. Sålunda: om man först använder flaskan på sommaren så borde det vara "vintergasen" som går åt snabbast, med konsekvensen att flaskan inte duger under följande vinter. Nån kanske kan upplysa om det är så blandningen funkar?

Lägre temperaturer och halvtomma flaskor är ofta rätt trista, oavsett om det gäller kök eller människor. :p Iofs kanske flaskan snarare är halvfull.
 
Tack, tack

dennis_h; sa:
hejsan,
detta ämne har tagits upp några gånger innan. Ni kan läsa om det här och förhoppningsvis få tips om hur ni ska komma tillrätta med "problemet".

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18760

samt

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18104&pagenumber=1

Mvh Dennis

Bra och läsvärda trådar. Just dessa hade jag inte hittat, men några andra om saken - innan jag köpte köket och gav mig ut. Därför kunde jag förstå att skaka om och värma skulle hjälpa. Det jag har svårt för att smälta är att det i trådarna talas om betydligt lägre temperaturer än de plus tio grader som jag hade. Men det är tydligen så det är. Ska i alla fall undvika de stora tuberna och försöka få tag på de små röda...
 
värmeljus

gör en liten grop och sätt ett värmeljus däri.ställ sedan gasbehållaren över gropen och vips har du en varm go behållare...
 
Jag skulle inte placera min gasbehållare över ett värmeljus, möjligen om det är Valborg och jag vill uppleva en ordentlig smäll!


/Dennis
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg