Todd Skinner död

Verkar inte bättre! http://www.toddskinner.com/
För er som inte är insatta. Ett av de stora namnen, mest i USA, men även internationellt. Anses ha initierat trenden med att fösöka fria tidigare aidleder på stora väggar -88 med Salathe på el Cap. Av och till starkt ifrågasatt för sin stil men ändå i slutändan, som jag förstått det, alltid uppskattad för den person han var.
 
Som sagt, mycket ovanlig typ av olycka. Har själv aldrig hört talas om någon sådan tidigare. Måste ha varit en riktigt sliten sele. Antar att det finns fler slitna selar i bruk, kanske går försäljningen av selar upp nu(?)
Man kan väl även misstänka att firningen skedde på ett statiskt rep vilket mångdubblar belastningen vid ryckig firning.
 
Min fru påminde mig igår kväll att det visst finns fler liknande olyckor. Johan Luhr skrev i bergsport för inte alltför länge sedan att han råkat ut för något liknande. Jag kommer inte ihåg några fler detaljer än att han trodde att det stora slitaget på hans sele kom av att han knutit in och ur sig så otroligt mycket och varje gång slitit på inbindnings- och säkringsslingan.
DEt som dessa två klättrare rimligen har gemensamt och som skiljer ut dem från de flesta andra är att de klättrar otroligt mycket.
Hur som helst är det nog dags att se över en del gamla selar som ligger och skräpar i olika gömmor...

Erinrar mig en annan lite liknande olycka där en aidklättrare bryter båda underbenen efter kortare markfall. Då var orsaken att slingan på stegen som man hänger fifikroken i gick sönder. Klättraren själv påpekade att han slarvat med att torka utrustningen och att den legat fuktig länge. Också något att tänka på!
 
För många räcker kanske att byta sele vart 5:e år som brukar rekommenderas som maxlivslängd på sydda grejor.

Även om man inte klättrar så mycket som de mest extrema så kan det förstås vara värt att syna grejorna regelbundet. Benslingorna och det som t ex sytt vid spännena på dessa är ganska lätt att nöta vid utomhusklättring, och rätt medelmåttig klätterfrekvens kan nog faktiskt göra att det då är läge att byta sele oftare än vart 5:e år.

Vid firning är det ju ingen nackdel att ha backup (prusik) som sitter i benslinga istället för belayloop. Vid brott på i stort sett vad som helst på det ordinarie bromssystemet inkl loopen (men exkl repet) har man ju då goda möjligheter att slippa ramla i backen.
 

Liknande trådar