Toboggans

Det här var en intressant släde. Användes historiskt av cree- och innu-indianer i Kanada och låter sig enkelt kopieras medelst ett stycke 6 mm högmolekylär PE - t.ex. Indulen 210 som finns att få från flera svenska plastleverantörer. Materialets neder temperaturgräns är -210 gr C borgar för att det klarar svenska vintrar... ;)

Slädarna är smala och (ibland mycket) långa och fördelarna ska tydligen vara att de följer terrängen på ett annat sätt. De briljerar fr.a. på flacka ytor och är mindre lämpliga i kuperad fjällterräng (fast det tror jag iofs man kan avhjälpa med små fenor som gör att de inte glider i sidled).

Som GDS-projekt framstår de ju som mkt enkla att realisera.

Mats

Bilagor

• DSC03904_2.jpg
    DSC03904_2.jpg
    72.8 KB · Visningar: 742
  • ca12b_3g.gif
    ca12b_3g.gif
    54.7 KB · Visningar: 787
  • Toboggan2.jpg
    Toboggan2.jpg
    25.7 KB · Visningar: 958
När jag var barn tog min pappa hem en toboggan från en tjänsteresa till Kanada, vi hade den i många år och den kallades för "kanadakälken" hemma.

Jag vill minnas att den var ca 1.75 lång och kanske 50-60 cm bred, den var gjord av längsgående träribbor typ 6x30 mm med tvärslår. Själva böjen fram hölls ner av en kedja på varsin sida och det satt linor längs med bägge sidorna. Träet kanske var rödbok, men det vet jag inte, det had en rödaktig ton i alla fall. Jag tror att den kan ha varit behandlad med vax eller lack undertill.

Vi kunde sitta 4 ungar på rad och åka utför med god fart, den var populär i det lokala sandtaget på vintrarna. Vore kul att hitta en bygganvisning, jag har ibland funderat på att bygga en!

Intressant

Sådana här inlägg lyfter utsidan. Kreativa funderingar.

Redan i slutepoken av drivning till häst användes plastredskap liknande denna för lunning. Idag med annan hjälp då skotare inte är allas hjälpmedel.

Borde funka bra att dra kåta och kamin på. Kan du tipsa om återförsäljare av plasten du nämner? Jag gick bet på när jag försökte googla.

Jan O. Mattsson har Indulen 210. Tror jag ringde dem i något annat ärende för några år sedan och vad jag minns säljer de till privatpersoner. I 6 mm verkar maxlängden dock bara vara 2 meter, så man får väl nöja sig med det eller skarva.

http://www.janomattsson.se

Mats

(Disclaimer: Har inga band till dem.)

Mmm, det här är ingen dum idé heller - att göra en pulka med botten i den plast som folk använder för toboggans. Det bästa av två världar så att säga. Kan ju bli en extremt enkel konstruktion - egentligen bara två sidor, en gavel i bakänden och en list i framänden.

http://www.wildpaddler.ca/2010/05/pulk-v40.html

Toboggans blir tydligen "lekfulla" om det blir lite nedför - minsta sidobelastning så roterar de iväg och snurrar förbi dig... :) Borde som sagt kunna motverkas av ett slags fenor. Jag undrar hur de olika bromstekniker som finns för pulkor skulle funka - t.ex. den där man låter en plastkedja glida in under ekipaget. Iom toboggans följsamhet så borde bromsverkar blir avsevärt mindre än i samma situation med en pulka.

Hmm, hjärncellerna i full gång nu...

M.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg