Tjofs,,,

Mr Banting

Jo jo, man kan prøve mange saker og ting for å få til lättpackning ...

Jeg har vært langtursyklist en perioden på 10 år, og slanket meg etter systemet som ble anbefalt herr Banting på 1800-tallet. Han var fet, og begravelsesagent, og ville gjerne redusere seg ganske mye. Og ble anbefalt å ro noen timer på Themsen hver morgen. Og dermed fikk han en brutal matlyst, og ble altså ikke slankere. Før han fant ut at det handlet om hvilken mat og hvor mye mat han åt. Og jeg også fikk en bestialsk matlyst av syklingen.

Men så har jeg brukt herr Banting sitt nye system, og gått ned 25 - tjuefem - kilo på ett og et halvt år. Og trodde at jeg kunne bære en ryggsekk på samme vekt, altså 25 kg, og ikke ha noen problemer med det. Og for noen dager siden testet jeg med en sekk på "bare" 12,5 kg, og gikk ikke spesielt langt, men kom - under tvil - hjem igjen. Og på min planlagte "pilgrimstur" seinere i høst, da skal ryggsekken veie max 7,5 kilo!

Det står mange steder skrevet at ryggsekken skal veie 10 prosent av kroppsvekten. Altså til mer man slanker seg - til lavere vekt på ryggsekken. (Svenskene har vært litt merkelige her, og tatt navnet til herr Banting fra 1800-tallets England og laget et svensk verb av det - nemlig 'at banta sig'. Kreativt!)

Merkelig, eller konstigt ... som det meste.
 
Hihi, spenderade jag vet inte hur många hundra dollar i somras på att få ned packvikten inför sensommarens bergslöpning, och samtidigt gick jag upp mer än fyra kilo i vikt... Smart.
 
O andra sidan så har det ju varit trevligt att njuta pizza o chips också,,,inget ont som inte har nåt gott med sig. Är nog värt det när jag tänker efter,,,,får bara skaffa mig ett lättare tält ;-)
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg