tjocklek victorynox locksmith?

fråga ett:

är det någon som råkar ha en victorinox locksmith som kan mäta bredden på den, gärna exakt med skjutmått, så skulle jag bli oerhört tacksam.

fråga två:

vilken victorinox i den större serien tycker du är perfekt som friluftskniv och varför?

personligen tycker jag just nämnda locksmith verkar vara det ultimata valet för mina behov

öppnare, knivblad, stjärnmejsel, pinsett, fil-bågfil och träsåg. allt man behöver för att kunna göra en hel del nödlösningar, även i metall men samtidigt en hyfsat lätt och inte så tjock kniv..

1. är det någon som råkar ha en victorinox locksmith som kan mäta bredden på den, gärna exakt med skjutmått, så skulle jag bli oerhört tacksam.

2. vilken victorinox i den större serien tycker du är perfekt som friluftskniv och varför?

3. personligen tycker jag just nämnda locksmith verkar vara det ultimata valet för mina behov
1.
• Längd: 111 mm
• Tjocklek: 30 mm
• Bredd: 19 mm

2.
Outrider. Varför? För att den har precis de verktyg som undertecknad anser sig behöva. Det vill säga av precis samma orsaker som du väljer en Locksmith ;). Locksmith är OK men det faktum att den saknar sax diskvalificerar den "i min bok".

3.
Kör på i så fall. Har du hittat din drömkniv så är det väl bara att slå till?

~Paul~

En fundering...

Varför inte ett multiverktyg? Finns det någon särskild anledning till att man väljer en schweizisk armékniv istället för ett ett multiverktyg?

Jag antar att vikten och storleken spelar roll, fast det finns ju små och smäckra multiverktyg också.

Med vänlig hälsning
Per

Varför inte ett multiverktyg? Finns det någon särskild anledning till att man väljer en schweizisk armékniv istället för ett ett multiverktyg?

Jag antar att vikten och storleken spelar roll, fast det finns ju små och smäckra multiverktyg också.

Med vänlig hälsning
Per

jo visst har dom en funktion att fylla. absolut! jag har 3st i min ägo, dock har jag mer och mer gått över till (gått tillbaka till) victorinox + ev en riktig verktygstång.

varför?

är man i mek och fix-intensiva miljöer vet jag ofta om det innan, då är det bättre att stoppa ner en knipex kombinationstång i bakfickan. mycket bättre att arbeta med, längre livslängd, billigare att byta ut. vid frekvent användande känns det som slöseri att nöta ner en 1.100-kronors-tång.

jag kan hålla med om att victorinoxen ofta är klenare än multiverktygen men som nödlösning tycker jag ändå den klarar uppgiften och det med fördelen lägre vikt, större smidighet och mer variationsmöjligheter. det känns som lite overkill att bära x-antal gram i onödan för att man någon gång /år ska kunna få nytta av en något bättre tång, eller bågfil

mellanlägen hamnar jag nästan aldrig i.

när det gäller nämnda victorinox, den större serien, med låsbara huvudblad, har mitt gillande väckts av att de extra finesser man stoppat in inte i någon större utsträckning försämrar själva huvudfunktionen av att vara en bra kniv

jag ser dom som väldigt bra fällknivar, med rätt bladlängd, lagom tjocklek på handtaget, rejäla i konstruktion och material med den stora bonusen att man petat in lite extra nyttiga funktioner.

1.
• Längd: 111 mm
• Tjocklek: 30 mm
• Bredd: 19 mm

2.
Outrider. Varför? För att den har precis de verktyg som undertecknad anser sig behöva. Det vill säga av precis samma orsaker som du väljer en Locksmith ;). Locksmith är OK men det faktum att den saknar sax diskvalificerar den "i min bok".

3.
Kör på i så fall. Har du hittat din drömkniv så är det väl bara att slå till?

~Paul~

underbart!! stort tack för det!

en fråga bara, är det första hands uppgifter direkt från dig? jag mätte min rucksack och den var 18mm, och den har ju en distans + en fil mindre, anledningen till frågan från början var att jag tycker locksmith ser så mycket bredare ut, än rucksack, på alla bilder.

kan det vara så att dom olika typerna av bladspärrar ger olika tjocklekar?
är ex forester tunnare eller tjockare än rucksak (vilka funktionsmässigt är samma kniv)?

~Paul~

outridern har ju dessutom den där trevliga längre stjärnmejseln. dock har jag gått och blivit lite fixerade vid det där med filen/bågfilen. den känns så potent, att man skulle kunna hamna i en situation där den faktiskt går att använda till metallslöjdande som skulle kunna göra skillnad. saxen används nog hundra gånger oftare, men filen skulle vid något enstaka tillfälle kunna bli tusen gånger värdefullare. korkskruvarna stör jag mig bara på, dom känns oavsett var dom hamnar bara som något man klämt dit i brist på fantasi. jag tycker det är synd att dom inte tänker till lite och hittar något mer kul alternativ till den platsen.

outridern har ju dessutom den där trevliga längre stjärnmejseln. dock har jag gått och blivit lite fixerade vid det där med filen/bågfilen. den känns så potent, att man skulle kunna hamna i en situation där den faktiskt går att använda till metallslöjdande som skulle kunna göra skillnad. saxen används nog hundra gånger oftare, men filen skulle vid något enstaka tillfälle kunna bli tusen gånger värdefullare. korkskruvarna stör jag mig bara på, dom känns oavsett var dom hamnar bara som något man klämt dit i brist på fantasi. jag tycker det är synd att dom inte tänker till lite och hittar något mer kul alternativ till den platsen.

Det har hänt mig exakt en gång att min vic hade sällskapets enda korkskruv. Eftersom en annan person strax innan predikat sin leathermans suveränitet kändes det väldigt bra. :)

1. en fråga bara, är det första hands uppgifter direkt från dig? jag mätte min rucksack och den var 18mm, och den har ju en distans + en fil mindre, anledningen till frågan från början var att jag tycker locksmith ser så mycket bredare ut, än rucksack, på alla bilder.

2. kan det vara så att dom olika typerna av bladspärrar ger olika tjocklekar?
är ex forester tunnare eller tjockare än rucksak (vilka funktionsmässigt är samma kniv)?
1. Nej, det är inte mina egna uppgifter. Jag äger tyvärr inte den aktuella kniven. Måttenheterna finns att tillgå på nätet.

2. Så kan det förståss vara men det låter lite opraktiskt i mina öron. Fabriken är således tvungna att tillverka en snäv serie av handtag som skiljer sig storleksmässigt från andra. Låter inte logiskt men man vet aldrig ;). En variant kunde vara att kontakta Victorinox (som jag själv gjort några ggr) och fråga.

~Paul~

1. Nej, det är inte mina egna uppgifter. Jag äger tyvärr inte den aktuella kniven. Måttenheterna finns att tillgå på nätet.

2. Så kan det förståss vara men det låter lite opraktiskt i mina öron. Fabriken är således tvungna att tillverka en snäv serie av handtag som skiljer sig storleksmässigt från andra. Låter inte logiskt men man vet aldrig ;). En variant kunde vara att kontakta Victorinox (som jag själv gjort några ggr) och fråga.

~Paul~

jo det har du nog rätt i, inte har dom låtit göra nya sidor bara för att dom skulle vara någon ynka millimeter tunnare.

får ta och peta iväg ett litet mail och kolla bredden, så den inte drar i väg för mycket, då känns hela idén med den typen av kniv, för min del, helt onödig.

just ja, en annan sak jag satt och letade efter häromdagen, som jag vet att du länkade till för något år sedan, var "pillerburkar" att hänga runt halsen etc. du råkar inte ha kvar några tips var man hittar roliga sådana? och vad kallades dom på engelska?, googel översatte till pills box, men det gav ju bara träffar till typ sådana där sexga röda lådor med stora fack för varje dag, och det var väl inte riktigt vad jag sökte...:)

Wenger?

Wenger har några större modeller med bladlåsning och det är ju sammalikadana knivtyper, ingår ju i samma koncern dessutom.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sajberjohan Camelback slangens tjocklek Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg