Tjejracer!?

På vilket sätt skiljer sig en racercykel för tjejer mot en för killar? Jag förstår att dte inte är könet som avgör utan kroppens proportioner, men det finns ju iaf. MTBs med "damgeometri". Jag gissar att det handlar om kortare överrör pga längre ben i förhållande till överkroppen.

Den ifrågavarande tjejen i detta fall är 175 cm lång men hon har ungefär samma grenmått som jag som är 185 cm (med erkänt korta ben). Hon har provcyklat min hoj men den ser onekligen lite lång ut. Till saken hör att jag har en gammal stålram.

Vad för ramstorlek kunde vara lämpligt för henne? Jag vet....gå till en seriös cykelhandlare och mät osv... Men en gissning i alla fall... Något annat att tänka på, utöver komponenter och färgen? ;)

Tacksam för all hjälp.

/Andraes

53

cm och kort styrstam och/eller framflyttad sadel kanske kan vara något?

Men måttsydd cykel är ju exklusivt och visar på viss omtanke...

Thure

ala; sa:
På vilket sätt skiljer sig en racercykel för tjejer mot en för killar? Jag förstår att dte inte är könet som avgör utan kroppens proportioner, men det finns ju iaf. MTBs med "damgeometri". Jag gissar att det handlar om kortare överrör pga längre ben i förhållande till överkroppen.

Den ifrågavarande tjejen i detta fall är 175 cm lång men hon har ungefär samma grenmått som jag som är 185 cm (med erkänt korta ben). Hon har provcyklat min hoj men den ser onekligen lite lång ut. Till saken hör att jag har en gammal stålram.

Vad för ramstorlek kunde vara lämpligt för henne? Jag vet....gå till en seriös cykelhandlare och mät osv... Men en gissning i alla fall... Något annat att tänka på, utöver komponenter och färgen? ;)

Tacksam för all hjälp.

/Andraes

Japp, du är nog rätt ute vad gäller "damgeometri".

Det diskuteras just nu på happymtb, här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/437231/page=1

Vad gäller storlek är det ju knepigt. 52-54 kanske? Skiljer ju dessutom mellan olika tillverkare.
Men för att kompensera långa ben och kort överkropp, så gäller det väl att hitta en relativt liten ram och en riktigt lång sadelstolpe. Det i kombination med kort styrstam borde göra att det går att hitta lämplig ram.
Sen är det ju en smaksak det där, själv gillar jag små ramar, både på landsväg och i skogen.

En seriös cykeltillverkare har förutom geometrin på ramen andra saker som kan variera beroende på det kön cykeln är avsedd för.
Som vevarmarnas längd, utväxlingen, bredden på styret, styrstammens längd och sist mend inte minst sadeln utformning.

Per

ala; sa:

Tacksam för all hjälp.

/Andraes
Läste någonstans att generellt har kvinnor längre ben, högre höfter (ger större tryck i skrevet om man lutar sig fram jämfört med lägre höft), bredare mellan sittbenen, kortare armar, mindre händer och svagare överkropp än den generella mannen i samma storlek- och viktklass. Sedan kanske allt, en del eller inget stämmer på din flickvän...
På min racer har jag bytt till en bredare sadel, bytt till kortare styrtapp för att sitta lite mer upprätt och har flyttat bromsreglagen så det sitter nära styret (lättare att nå med korta fingrar). Jag har stort register växlar på min racer med tre klingor fram. En mer traditionell racerutväxling skulle slita för mycket på mina knän.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg