• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

tjejklassikern 2010

Jag har nu antagit en utmaning inför nästa år nämligen tjejklassikern. Jag skulle vilja komma i kontakt med tjejer som aningen har gjort tjejklassikern eller ska göra. Vad för slags skidor behöver jag och vilken cykel krävs? Hur lägger jag upp min träning?
 
Hej
Jag har bara gjort tjejvasan än så länge, men jag gick till Intersport när de hade en särskild längdträff och fick hjälp där att välja ut skidor. Mycket konditionsträning är att rekommendera, har du bra kondition klarar du dig ganska bra även om du inte åkt jättemycket skidor. Jag åkte bara skidor på en konstsnöbana i Landvetter 6-7 ggr innan tjejvasan och jag tycker det gick hyfsat bra (även om lite mer skidträning för att få in tekniken inte hade skadat..) En del styrketräning är också bra, det blir ganska mycket stakning om man inte har rätt teknik.

Inför tjejvättern har jag en mountainbike, men har precis köpt nya, smalare däck som jag hoppas ska göra cyklingen lättare. Vill du lägga pengar på en ny cykel är det ju alltid bra att gå till en cykelaffär och prata med personalen där, men jag ser det som att det "bara" är 10 mil och då klarar jag mig bra på cykeln jag redan har.

Lycka till!

/Jessica
 
En del styrketräning är också bra, det blir ganska mycket stakning om man inte har rätt teknik.

Jag skulle vilja påstå att rätt teknik är stakning! Speciellt stakning med frånskjut, det är den mest ekonomiska tekniken. Diagonal åkning behövs egentligen bara när det går uppför. Men instämmer i att styrketräning är viktigt, absolut! Armar/axlar, mage/rygg samt benstyrka är det som behövs (dvs så gott som hela kroppen).

Och sen vill jag också påstå att för att klara tjejklassikern kan man åka med i princip vilka skidor och vilken cykel som helst. Tre mil skidor och tio mil cykel är inga långa distanser. Har man åkt skidor tidigare behöver man egentligen inte träna på snö mer än en eller ett par gånger innan loppet. Jag har kompisar som gjorde fullängdsklassikern i år och de har haft utgifter på närmare 45 000 kr (resor, boende, anmälningsavgifter, utrustning osv) och det är ju inte klokt egentligen! Försök låna utrustning om möjligt. Skidor, stavar, pjäxor och bindning borde gå att få helt okej saker för 2000 kr. Någon i ens omgivning borde ha en fungerande cykel till låns, annars har jag hört att man kan köpa begagnade racers på blocket för ca 2000 kr.
 
Jag tänkte göra ett försök med tjejklassikern och börja med Lidingö tjejlopp nu 27 September.
Jag har aldrig genomfört en tävling av något slag och är ganska otränad men det känns otroligt peppande att ha ett mål när man tränar.

Jag ska försöka hålla kostnaderna så låga som möjligt eftersom jag är student.
Jag kommer låna utrustning och hålla kostnader för boende och resor låga genom att boka så tidigt som möjligt och kanske tälta i naturen om det är möjligt.

Springa, simmar och cykla känns inte omöjligt. Det enda jag är orolig för är långskidorna. Har aldrig gillat det. Jag får bara ont i fötterna och kommer inte alls snabbt fram. Antar att jag får hoppas på en snöig vinter så jag kan öva mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulle_gbg Träningsvänner Gbg - Tjejklassikern Tjejforum 1
Jessie_77 Tjejklassikern 2009 Tjejforum 15
popvemod Tjejklassikern? Tjejforum 44
Iddefixen Otränad vill göra tjejklassikern Tjejforum 13
Malin79 Tjejklassikern Tjejforum 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg