Tjej i nöd!!!

Hej!

Jag är en riktig gröning vad gäller mtb, cyklade lite för många år sedan.

Ska i sommar vara hemma i Jämtlansskogarna och är sugen på att uppta min cykling. Problemet är att jag inte har någon cykel...

Jag är tacksam för tips på billiga mtb (studielånet är begränsat) som finns i små ramar då jag bara är 156 cm. Har kollat runt och det är verkligen en djungel. Kan tänka mig en begagnad såväl som ny bara priset och cykeln känns ok. Helst under 5000 kr.

Jag är väldigt tacksam om någon orkar förbarma sig och ge mig några tips!

/Sara

http://www.biltema.se har prisvärda cyklar. En kompis köpte en Granite (2990:) och den verkar riktigt bra. Finns en lite mindre ram som heter Buckeye (1990:) också men den har jag inte sett live.

micke
[Ändrat av Excess 2007-05-05 kl 10:15]

Det största problemet med biltema är att varje modell bara finns i en storlek.
Har svårt att tro att det funkar om man är så kort...

Här finns lite tips på instegshojjar. Det kanske kan ge en liten vägvisare om vad du ska titta efter.
http://happymtb.org/2007/01/07/2007-ars-instegshojar-hela-listan/#more-353

Tänk på att inte köpa en för lång cykel, den Konan som länkas till ovan är 16". Det är inga problem för dig att stå över den, eftersom Kona gör så låga ramar, men den är antagligen för lång. Jag som är 170 cm har en 16" Kona Kula, som visserligen är på gränsen till för liten, men ändå passar.

Excess; sa:
http://www.biltema.se har prisvärda cyklar. En kompis köpte en Granite (2990:) och den verkar riktigt bra. Finns en lite mindre ram som heter Buckeye (1990:) också men den har jag inte sett live.

micke
[Ändrat av Excess 2007-05-05 kl 10:15]

Ingen Biltema cykel om du ska cykla i skogen, dom håller inte. försök hitta en begagnad för 5000:-

Nybörjare

Hej Sara mfl,
Var själv i samma situation för något år sedan men hade turen att träffa en MTBare som kunde ge mig vägledning.
Djungeln är ju inte bara olika märken och pris på cykeln utan var för mig (är fortfarande) även alla delar att fundera på.
Ex,
Cykeltyp!!!
Ramen - rätt storlek
Bromsar - V eller Skivbroms
Växlar - Shimano XT eller LX osv
Dämpning - Fram eller fulldämpad.
Pedaler och Skor
osv.
Ni som är mer erfarna ge lite mer tips på vad man måste ha med resp man kan vara utan eller köpa till.

North1; sa:
Ingen Biltema cykel om du ska cykla i skogen, dom håller inte. försök hitta en begagnad för 5000:-

Jodå, de håller. De dyrare iaf. Men man behöver vara ~185 cm för att få rätt storlek på dem, så de faller bort ändå..

Rekommenderar att söka runt på happymtb.org. Många liknande trådar där.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mackan42195 MTB-Tjej till Åre Extreme Challenge Mountainbike 0
brasky mtb för tjej? Mountainbike 3
ghedin Multisportlaget Maybe Xdin söker tjej Mountainbike 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg