Tjeckien

Ska lägga en säsong i tjeckein i vinter hade jag tänkt!
Har sökt på nätet en hel del samt varit i kontakt med resebyrårer och ambasad.Vet ej om dom inte vet någonting om skidåkning i tjeckien eller om de döljer nått.Ska syssla med alpinism och utförsåkning och är intresserad av all möjlig information som kan vara till nytta.Vet du möjligen lite om pec pod snezkou eller spindleruv mlyn + övriga ställen är jag tacksam för svar!

Spindlerov Mlyn

Har varit och åkt skidor i trakterna kring Spindlerov ett antal ggr. Backarna är i ungefär i klass med svenska fjällen. När det gäller lössnö så har skogsdöden gjort att det finns gott om trädfria ytor att åka på, detta ses dock inte med blida ögon av Tjeckerna då de planterade träden blir toppade av vassa skidkanter. Billig öl och mat, en hel del tyskar och trevliga omgivningar. Det finns dessutom en uppsjö av mindre skidorter i närheten som är värda att besöka när man tröttnat på alla tyskar i Spindlerov.

Skidåkning i Tjeckien

Hej!

Jag har själv tjeckisk bakgrund, så jag vistas en hel del i Tjeckien. Klätterprylar finns det, som någon redan nämnt, gott om i Tjeckien och dessutom till väldigt bra priser (glöm inte att handla taxfree!). Vad gäller skidåkningen tror jag knappast att Tjeckiska ambassaden döljer något :) Spindleruv Mlýn i Krkonose bjuder på förstklassig skidåkning, liksom i Sumava. För ytterligare information rekommenderar jag (om du inte redan gjort det) att kontakta resebyrån Laterna Magica i Lund:

http://www.laternamagica.com

Bra skidutrustning kan man också hitta, nuförtiden importerar man det mesta och man har samma märken som hos oss här i Sverige (fast mkt billigare...) Ett hett tips för den som befinner sig i Tjeckien är att bege sig till någon av butikerna inom kedjan HUDY. Kolla in deras engelskspråkiga sajt för adresser:

http://www.hudy.cz/indexen.htm

Lycka till (= hodne stesti)!

-Petra

Ett tips är att åka längdskidor på tur mellan bergstopparna längs polska gränsen. Då passerar man gemytliga fjällstugor (heter "bouda" på tjeckiska) där man får god husmanskost och tar en obligatorisk Becherovka för att värma sig. Man kan även sova på stugorna billigt om man vill göra längre turer. Nastravý a hezký výhlet!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg